...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Khamis, 12 Ogos 2010

Tuntutan Pengiktirafan (Recognition Claim)

Tuntutan Pengiktirafan adalah suatu tuntutan untuk sesuatu Kesatuan Sekerja diiktiraf oleh Majikan sebelum ianya boleh membuat perbincangan terhadap Perjanjian Bersama (Collective Agreement @ Bargaining - CA/CB). Untuk mendapatkan pengiktirafan, Kesatuan Sekerja perlu mengisi Borang A - Peraturan Perhubungan Perusahaan, 1980 dan menghantar salinan tersebut kepada Majikan, Jabatan Perhubungan Perusahaan (JPP) dan Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja (JHEKS). Setelah menerima Borang A, Majikan diperuntukkan selama 21 hari untuk menjawab diantaranya:
  • Memberikan Pengiktirafan; atau
  • Menolak Pengiktirafan dan menyatakan sebab penolakan kepada Kesatuan terbabit.
Jika Majikan enggan memberikan Pengiktirafan, Kesatuan boleh membuat pengaduan kepada Ketua Pengarah JPP dalam tempoh 14 hari dari tarikh berakhirnya 21 hari tuntutan pengiktirafan. Tugas JPP untuk memproses tuntutan tersebut mengikut Akta dan Peraturan Undang-Undang setelah menerima pengaduan daripada pihak Kesatuan. Proses ini termasuk meminta Ketua Pengarah Kesatuan Sekerja  memastikan  bahawa pihak Kesatuan berhak untuk mewakili pekerja Majikan tersebut. Jabatan Perhubungan Perusahaan akan memeriksa keahlian Kesatuan dengan menganjurkan proses UNDI SULIT bagi memilih sama ada Kesatuan atau Majikan. Menteri Sumber Manusia akan mengeluarkan arahan pengiktirafan kepada Kesatuan sekiranya Kesatuan Sekerja tersebut memperolehi majoriti langsung dari UNDI SULIT itu.


(data diperolehi dari JPP: maklumat lanjut KLIK DISINI)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan