...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Ahad, 15 Ogos 2010

Kesatuan Sekerja Elektronik tingkatkan imej kerajaan (Arkib:01/05/2010)

KUALA LUMPUR 1 Mei - Kelulusan kerajaan membenarkan penubuhan Kesatuan Sekerja Industri Elektronik dilihat dapat meningkatkan imej kerajaan di kalangan pertubuhan pekerja dalam dan luar negara.
Isu ini telah diibaratkan seperti duri dalam daging bagi kerajaan sejak awal tahun 70-an apabila syarikat elektronik antarabangsa mula bertapak dalam negara.
Para pekerja yang diwakili Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) telah mengadakan tunjuk perasaan, membantah dan membuat aduan kepada Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) sejak 40 tahun lalu ekoran keengganan kerajaan membenarkan pekerja sektor elektronik berpersatuan.
"Pada setiap persidangan antarabangsa ILO, Menteri Buruh Malaysia telah dikritik dan disoal mengenai isu ini sementara di peringkat tempatan, perbahasan hangat turut berlaku pada setiap mesyuarat pekerja,” kata bekas Presiden MTUC, Datuk Zainal Rampak.
Beliau berkata, kerajaan mengalami kesukaran dalam meyakinkan pergerakan pekerja antarabangsa dan tempatan bahawa kerajaan sentiasa melindungi golongan tersebut. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan