...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Khamis, 12 Ogos 2010

Soalan dan Jawapan (13/8/2010)

1. Apa tujuan KSIEWSSM diwujudkan?
- KSIEWSSM diwujudkan bertujuan untuk membantu, membela, membimbing dan tunjukajar kepada para pekerja dalam sektor elektronik khususnya bagi mereka-mereka yang terbabit secara langsung dalam aktiviti pengeluaran dan pembaikan peralatan elektronik seperti komputer dan sebagainya.

2. Adakah KSIEWSSM sah disisi undang-undang?
- KSIEWSSM adalah suatu Kesatuan Sekerja yang berdaftar dengan Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja, Kementerian Sumber Manusia Malaysia. Dengan menggunakan nombor pendaftaran 1031, setiap pergerakan KSIEWSSM tertakluk dalam Akta Kesatuan Sekerja 1959 (Akta 262).

3. Bagaimana untuk mendaftar sebagai AHLI KSIEWSSM?
- Pemohon perlu memuat-turun borang pendaftaran yang terdapat dalam blog ini dan seterusnya menghubungi atau SMS nombor telefon wakil KSIEWSSM untuk pertanyaan lanjut. Wakil KSIEWSSM akan menetapkan tempat, tarikh dan masa yang sesuai untuk penerangan lanjut.

4. Kenapa perlu untuk menghubungi wakil KSIEWSSM? Kenapa tidak cuma hantar borang permohonan AHLI ke alamat KSIEWSSM?
- Kami tidak menggalakan permohonan melalui pos atau sebagainya. Adalah sebaiknya untuk menghubungi terus atau SMS no telefon wakil tersebut. Penerangan secara bersemuka adalah lebih jelas dan mudah difahami.

5. Bagaimanakah nama AHLI KSIEWSSM disimpan? Adakah ianya selamat?
- Setiap nama AHLI KSIEWSSM disimpan di Pejabat Berdaftar dan diklasifikasikan sebagai sulit. Hanya Majlis Eksekutif dan wakil KSIEWSSM sahaja dibenarkan untuk menguruskannya.

6. Berapakah bayaran untuk menyertai KSIEWSSM?
- Setiap AHLI baru mendaftar akan dikenakan dengan bayaran Yuran Pendaftaran sebanyak RM4 dan Yuran Bulanan yang pertama iaitu sebanyak RM6. Bayaran yuran pendaftaran ini adalah sekali sahaja iaitu semasa pendaftaran, manakala pembayaran yuran bulanan bolehlah dilakukan mengikut kesuaian dan kemampuan ahli. Ahli bolehlah membayar pada kadar setiap bulan mahupun mengikut 6bulan atau setahun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan