...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Rabu, 4 Ogos 2010

Kenapa Perlu Sertai Kesatuan?

- Untuk kadar upah yang lebih baik
Kesatuan akan menuntut kadar upah yang lebih baik dan setimpal dengan kerja yang dilakukan demi meningkatkan kualiti hidup dan menghadapi inflasi. Upah yang sepatutnya diterima oleh para pekerja mestilah bersesuaian dengan keadaan ekonomi semasa.

- Untuk kondisi, kesihatan dan keselamatan pekerjaan yang lebih baik
Cuti, rawatan perubatan, penyelarasan waktu kerja, kerja lebih masa, faedah persaraan dan sebagainya yang lebih baik akan dirunding oleh Kesatuan. Jadikan tempat kerja anda selamat dan terjamin!

- Untuk jaminan pekerjaan yang lebih baik untuk masa depan pekerja mahupun keluarga
Status pekerjaan anda lebih terjamin dengan adanya Perjanjian Bersama (Collective Agreement - CA) oleh Kesatuan dan Majikan. Maka anda boleh merancang masa depan anda dan keluarga dengan lebih yakin!


- Untuk menghapuskan dasar diskriminasi
Majikan telah mewujudkan pelbagai diskriminasi dan pilih kasih antara pekerja. Diskriminasi antara pekerja tetap dan pekerja kontrak atau asing, pilih kasih diantara kaum atau gender dan sebagainya adalah lumrah dalam suasana pekerjaan sekarang. Kerja yang sama sepatutnya mendapat upah dan faedah yang sama! Dan semua perlu diberi peluang tidak kira gender, kaum atau sebagainya!

- Untuk mendapatkan pendidikan, khidmat nasihat dan guaman Kesatuan
Kesatuan akan memberikan pendidikan dan khidmat nasihat berkenaan dengan hak pekerja dan bantuan guaman kepada ahli sekiranya berlakunya pemecatan kerja yang tidak adil atau masalah-masalah dalam pekerjaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan