...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Sabtu, 4 Disember 2010

KOS SARA HIDUP MENINGKAT, GAJI DITAKUK LAMA.

KSIEWSSM kesal dengan tindakan Kerajaan yang secara mendadak menaikkan harga gula, petrol, diesel dan LPG, tatkala gaji dan pendapatan pekerja masih ditakuk lama. Ini akan membuatkan rakyat khususnya pekerja yang rata-rata masih berpendapatan dibawah paras kemiskinan akan menjadi lebih miskin dan teraniaya.

Dengan kenaikan yang berkuatkuasa tengah malam semalam, harga gula menjadi RM2.10 manakala petrol RON95 menjadi RM1.90, boleh dianggap suatu penyeksaan kepada kaum pekerja swasta khasnya kerana rata-rata antara mereka memperolehi gaji dalam lingkungan RM400-RM500 sebulan. Kos sara hidup yang semakin meningkat ini akan membuatkan mereka;

  • membuat pinjaman sama ada sah atau dengan lintah darat bagi meneruskan kelangsungan hidup. Dengan gaji yang demikian, adakah mereka masih mampu untuk membayar balik pinjaman tersebut?
  • terpaksa bekerja lebih masa dan meminggirkan kehidupan berkeluarga untuk mendapatkan pendapatan lebih. Masalah sosial akan timbul.
  • Mencuri dan merompak akan berleluasa, kadar jenayah akan meningkat mendadak,
  • Tekanan perasaan seterusnya membuat pertimbangan yang tidak waras akibat menanggung tanggungjawab saraan keluarga.

KSIEWSSM berpendapat kenaikan ini amat tidak wajar berikutan situasi pendapatan pekerja teramai masih rendah dan tidak mencukupi. Kerajaan sepatutnya membantu mereka-mereka terutama pekerja swasta yang berpendapatan dibawah paras kemiskinan ini dengan menetapkan gaji minima yang berpatutan dengan situasi ekonomi dan kos sara hidup sekarang. Secara rasional, walaupun pemberian subsidi dianggap membazir, tetapi jika gaji pekerja secara minima bermula dari angka RM1200 sebulan, alasan tersebut akan dikira sebagai berpatutan!.

Menggunakan alasan seperti kadar harga diMalaysia masih murah berbanding Singapura amat dangkal. Adakah gaji di Singapura sama di Malaysia?.

1 ulasan:

  1. Rakyat didahulukan !!!
    luncai terjun dengan labu-labunya ....
    Biarkan...biarkan ....

    bila dah lemas baru sedar tinggi rendah langit.

    BalasPadam