Tetapi kali ini kita akan membicarakan tentang KESETIAAN. Kaum pekerja boleh bekerja bertahun lamanya dengan syarikat yang sama. Ada yang bekerja semenjak mula mengenali alam pekerjaan sehingga menjejaki usia persaraan. Ada juga pekerja yang mula bekerja sejak syarikat memulakan operasi dan berterusan sehingga syarikat berkembang pesat. Kesetiaan ini bukan boleh dijualbeli dengan mudah oleh syarikat walaupun syarikat itu mungkin mengabaikan kebajikan pekerja tersebut dan ada juga tidak mengiktiraf kesetiaan mereka. Bagi kebanyakan yang lain, syarikat boleh bermegah dengan award perkhidmatan yang biasanya diberikan kepada mereka yang berkhidmat 5, 10, 15, 20 tahun dan seterusnya. Award biasanya merupakan wang tunai, jam tangan, emas atau sebagainya. Mari kita berfikir sejenak berkenaan dengan persoalan-persoalan dibawah ini dan diharap para pekerja ataupun jika ada pihak majikan yang membacanya dapat menilainya:
- Berpatutankah harga kesetiaan dibayar dengan award yang tetapkan?
- Apa pula purata kadar kenaikan tahunan mereka?
- Apa sebabnya pekerja masih meneruskan kesetiaan mereka walaupun syarikat mungkin ada ketikanya tidak mempedulikan kebajikan pekerja itu?
- Apakah pekerja itu hanya "alat" kepada syarikat untuk mengeluarkan produk mereka?
- Apakah opsyen untuk mengurangkan kos, pekerja yang setia ini akan dikecualikan dari dihentikan dari tugasnya?
Kesimpulan dari ini,
- Pekerja yang setia telah terbukti bahawa mereka mampu bersama dengan syarikat walaupun disaat-saat ekonomi syarikat tidak baik. Dalam erti kata lain, bersama dengan syarikat semasa waktu susah dan senang.
- Pengorbanan kesetiaan bagi mencapai belasan mahupun puluhan tahun perkhidmatan amat memerlukan kesabaran. Dengan pelbagai kerenah birokrasi dalaman, penuh dengan hieraki atasan, tekanan pengeluaran dan sebagainya, mereka tetap bersabar dan terus berkhidmat.
- Pengorbanan mereka dibayar dengan gaji bulanan dan award. Jika pekerja bernasib baik, mereka juga mungkin mendapat bayaran bonus tahunan.
- Mereka terdedah secara langsung kepada pengeluaran syarikat tetapi imbuhannya hanya sekelumit dari keuntungan syarikat.
RESPECT AND TAKE A GOOD CARE OF LOYAL WORKERS...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan