...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Rabu, 27 Oktober 2010

Penyakit Akibat Pekerjaan: Tragedi yang realiti.

Baru-baru ini, sebuah pertubuhan yang membantu pekerja dalam sektor semikonduktor iaitu, Supporters for Health And Right of People in the Semiconductor industries (SHARPS) telah mengeluarkan kenyataan akhbar mendakwa bahawa 30 dari 100 pekerja Samsung Electronics (termasuk Semiconductor) yang mengidap pelbagai penyakit akibat pekerjaan telah meninggal dunia sejak dari tahun 1995.
Dalam kenyataannya menyatakan bahawa, mangsa yang berusia dari 19 sehingga 40-an tahun. Mereka meninggal dunia akibat Leukimia, barah ovari, barah limpa, barah perut, ketumbuhan dalam otak dan juga mereka mati akibat bunuh diri kerana menanggung penyakit yang tidak tertahan.
Perkara ini tidak hanya berlaku pada pekerja peringkat bawahan seperti operator, tetapi juga berlaku pada peringkat juruteknik, jurutera, sub-kontraktor dan juga mereka yang bekerja dibahagian R&D!. Ini amat membimbangkan kerana ianya juga mungkin akan berlaku diMalaysia dimana, seperti yang kita ketahui, Malaysia juga salah satu dari Negara yang sedang "galak" meningkatkan industri semikonduktor dan elektronik seperti ST Micro, Seagate, Panasonic dan sebagainya. Pasti terdapat penggunaan bahan kimia yang dikhuatiri boleh mengakibat penyakit dan ianya tidak diketahui dan apa yang sedang atau pernah berlaku tidak pernah disiasat.
ADAKAH INI MUNGKIN AKAN TERJADI DIKALANGAN KITA?
SEKIRANYA IANYA BERLAKU, KEPADA SIAPA HARUS KITA MENGADU DAN APA TINDAKAN KITA? 

KSIEWSSM MEMPERJUANGKAN PERSEKITARAN DAN TEMPAT KERJA YANG SELAMAT DAN TIDAK MEMUDARATKAN BAGI PEKERJA INDUSTRI ELEKTRONIK!!!

Disini disertakan sekali gambar-gambar yang dirakam semasa demonstrasi oleh SHARPS dihadapan Kilang Samsung Semiconductor, Korea.























Tiada ulasan:

Catat Ulasan