...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Khamis, 21 April 2011

Malaysia - Destinasi Pelabur dari Negara China?

Penulis agak bingung dengan siaran Buletin Utama (TV3) sebentar tadi, kerana diberitakan terdapat dikalangan pelabur dari Negara China dikatakan berminat untuk membuat pelaburan di Malaysia. Berita ini dikupas hasil dari lawatan Timbalan Perdana Menteri ke negara tersebut. TPM juga ada menyebut bahawa kadar kos upah dikalangan pekerja tempatan di China agak meningkat dan kebanyakan pelabur China tersebut memikirkan untuk memindahkan pelaburan mereka ke Malaysia kerana kosnya murah dan banyak insentif yang ditawarkan oleh Malaysia. Apakah ini dianggap berita baik? Adakah ianya bermakna banyak peluang pekerjaan akan ditawarkan?

Penulis tidak menafikan perkara ini baik dan ianya memberikan peluang pekerjaan. Tetapi apakah fakta yang terselindung disebalik berita ini? Faktanya adalah kadar kos upah (termasuk operasi) di Malaysia masih di takuk lama!!!. Dahulu kebanyakan majikan menutup perusahaan mereka kerana kos gaji di China dikatakan tiga kali ganda (3X) lebih murah dari Malaysia dan sekarang apa yang berlaku berlainan sekali. Barangkali kadar upah warga China meningkat dan melebih dari Malaysia dalam tempoh lebih kurang 10 tahun sahaja. Ini bermakna, peningkatan terhadap kadar gaji/upah pekerja di Malaysia sangat perlahan berbanding China yang pada tahun lepas sahaja, peningkatan kadar upah/gaji mereka telah meningkat sebanyak 30-40%!!!.

Adakah mungkin pekerja di Malaysia ini akan kekal pada kadar gaji yang rendah? Masih dibawah paras kemiskinan RM720? Dan paling kritikal apabila mungkin untuk menarik pelaburan, tiada organisasi Kesatuan Sekerja dibenarkan atau dibiarkan menjadi lemah. Sama-samalah kita nantikan hasil dari pelaburan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan