...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Rabu, 27 November 2013

Contoh Salah Laku Majikan & Penentangan Terhadap "Outsourcing"

Inilah sebab kenapa KSIEWSSM dan Kesatuan lain menentang keras terhadap "outsourcing".
Walaupun berita ini sudah hampir 3 minggu berlalu, berikut adalah salah satu contoh salah laku majikan di Malaysia yang dipetik dari Apple Insider (http://http://appleinsider.com/articles/13/11/07/apple-supplier-flextronics-accused-of-using-indentured-servants-to-build-components)

Sebuah pengilang kontrak yang berpangkalan di Singapura, Flextronics telah didakwa melanggar garis panduan pembekal kepada Apple apabila mengajikan pekerja pada minggu sebelum pelancaran iPhone5 dengan menggunakan khidmat agensi pekerjaan di seluruh Asia Tenggara dan dikatakan "menjual" pekerjaan tersebut kepada pekerja asing dengan nilai ratusan dolar dan menyimpan pasport mereka, kemudiannya meninggalkan pekerja tersebut tanpa bayaran gaji atau makanan untuk berbulan-bulan.

Memaksa pekerja-pekerja asing untuk membayar yuran tertentu untuk mendapatkan pekerja di negara lain adalah suatu amalan operasi yang biasa di Asia, tetapi dalam laporan dari Businessweek mengatakan bahawa Flextronics - yang juga pengilang kontrak bagi Lockheed Martin dan Ford, antara lainnya - membenarkan agensi pekerjaan membawa masuk pekerja untuk memasang modul kamera iPhone 5 untuk mengenakan bayaran yuran lebih dari gaji setengah tahun - iaitu jauh lebih banyak dari dibenarkan oleh Apple.

Didalam laporan tersebut memetik satu kes seorang lelaki warga Nepal yang membayar kira-kira $1,000 kepada 3 agensi berasingan untuk mendapatkan pekerjaan sebagai penguji modul kamera di kilang pemasangan Flextronics di Malaysia, jawatan yang mana hanya memberikan gaji sekitar $180 setiap bulan. Garis panduan pembekal yang telah ditetapkan oleh Apple adalah bayaran untuk yuran maksimum adalah cuma 2 bulan gaji dimana memerlukan pembekal untuk membayar semula yuran lebihan kepada pekerja tersebut dan dasar ini telah di abaikan oleh Flextronics.

Menurut  laporan itu lagi, pihak Apple telah menarik kembali pesanan dari kilang Flextronics di Malaysia selepas mendapati kadar hasil menurun kepada serendah 30 peratus. Ini memaksa pembekal tersebut, untuk memberhentikan pekerja lebih daripada 3,000 orang itu. Walaupun Flextronics telah membayar gaji penuh dan pampasan, tetapi pihak syarikat telah didakwa tidak menyediakan penghantaran pulang tetapi mereka telah menyimpan pasport pekerja asing lebih dari 1,300 orang. Pekerja asing ini tidak mempunyai sebarang pilihan selain dari kekal di asrama Flextronics dengan disediakan sedikit dana dan didalam banyak kes, tiada makanan sehingga 2 bulan selepas kemudahan itu ditutup.

Hanya apabila Polis Malaysia melibatkan diri barulah pihak Flextronics mula menyediakan makanan dan penghantaran semula pekerja ke negara asal mereka berjalan kembali. Setelah kembali ke negara asal mereka, pekerja tersebut terpaksa menghadapi bebanan prospek hutang dan membayar balik disebabkan dengan yuran agensi pekerjaan dimana kebanyakannya terpaksa bekerja disyarikat lain untuk menyelesaikan hutang manakala ada juga yang terpaksa menjual tanah pusaka mereka bagi menyelesaikannya.

Dalam pada itu, Flextronics memberitahu kepada penerbitan bahawa pihak syarikat telah mula menyiasat dakwaan tersebut dan akan segera membuat pembayaran balik pada mana-mana pekerja yang telah dikenakan yuran secara berlebihan oleh agensi pekerjaan, menurut kata seorang jurucakap. Ini berlaku dalam masa yang sama Flextronics sedang bersedia untuk berperanan yang lebih besar dalan rantaian pembekalan Apple iaitu dalam pembuatan Mac Pro di kemudahan mereka di Austin, Texas.

Apple menyatakan bahawa syarikat mereka akan memastikan bahawa bayaran yang sepatutnya telah dibuat dan jurucakap Chris Gaither menyatakan bahawa syarikat telah membantu pekerja mendapatkan semula lebih $16 juta pembayaran sejak 2008.

"Kami menyiasat secara agresif tentang apa-apa tuntutan buruh dimana produk Apple dipasang" kata Gaither, sambil menambah bahawa syarikat itu akan terus mengaudit secara mendalam terhadap rantaian pembekalan serta mengambil serius setiap pertuduhan.

Dengan peningkatan populariti mendadak sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Apple seringkali dicemuh oleh media apabila timbul isu-isu buruh terhadap pengilang yang mempunyai hubungan dengan Apple. Sebagai reaksi balas, Apple telah memulakan program pertanggungjawaban pembekal dan pada tahun 2012 Apple telah menjadi syarikat teknologi pertama untuk menyertai "Fair Labour Assosciation", sebuah organisasi buruh yang bebas.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan