...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Selasa, 31 Disember 2013

Tahun 2014 dan Ringkasan Berita KSIEWSSM

Salam solidariti buat warga pekerja sekalian,

Dikesempatan ini pihak KSIEWSSM ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun 2014 dimana tahun 2014 dianggap akan mencabar kerana dijangkakan kos sara hidup akan meningkat. Pekerja pastinya mengharapkan terdapat kenaikan gaji, pemberian bonus dan sebagainya dari majikan mereka bagi mengimbangi kenaikan kos ini. Pada ketika ini, kita telahpun ketahui bahawa elektrik, tambang bas sekolah, harga makanan dan sebagainya meningkat dan pastinya perbelanjaan seisi rumah akan mengeluarkan belanja yang tinggi dari biasa. Mereka akan tertekan dengan kos ini dan berkemungkinan memberikan impak kepada prestasi kerja mereka seharian. Mungkin penyelesaian masa singkat adalah dengan kenaikan gaji, pemberian COLA, tawaran kerja ditempat lain dengan gaji yang tinggi wedikit dan seumpamanya akan mengurangkan tekanan ini. Amat rugi kepada para majikan jika mereka kehilangan pekerja yang mahir akibat dari tiada kenaikan gaji, tiada timbang rasa dan perihatin.

Dalam bulan Disember lepas, KSIEWSSM telah menghantar 8 perwakilan ke TDC MTUC yang telah diadakan di Universiti Malaya. Tahniah kepada pimpinan MTUC iaitu Sdr Khalid, Sdr Abdullah Sani, Sdr Gopal dan yang lain-lain kerana dipilih secara majoriti untuk sessi 2013 -2016. Diharap pimpinan baru ini akan dapat memperbetulkan kesilapan pimpinan yang lalu dimana kita dapat menyaksikan pelbagai akta berkaitan dengan pekerja yang tidak memihak kepada pekerja telah diluluskan di Parlimen seperti oursourcing agent, persaraan dan sebagainya.

Dalam pada itu, serba ringkas berita berkaitan dengan KSIEWSSM, dimana pihak kesatuan didalam proses permohonan pengiktirafan bagi 3 syarikat, proses rundingan bersama bagi 3 syarikat dan dalam proses organising sebanyak 6 syarikat. Pihak KSIEWSSM juga sedang merangka 3 lagi rundingan bersama buat kali 2. Insya Allah, sasaran bagi mencapai keahlian KSIEWSSM sebanyak 10,000 ahli akan tercapai dalam jangka masa 2 tahun mendatang. Ini juga memerlukan bantuan dan sokongan ahli sedia ada dalam mempromosikan kesatuan terutama di Johor, Negeri Sembilan dan Melaka.

Sekian, salam solidariti.

Dari pekerja untuk pekerja.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan