...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Isnin, 25 November 2013

Cuti Mingguan - Jumaat dan Sabtu

Umum telah pun mengetahui bahawa negeri Johor akan memulakan cuti mingguan iaitu pada hari Jumaat dan Sabtu bermula pada Januari 2014. Pengumuman perubahan ini telah dititahkan oleh Sultan Johor bersempena dengan Hari Keputeraan baginda baru-baru ini. Ini bermakna setiap sekolah, pejabat kerajaan dan sebilangan sektor swasta akan bekerja pada hari Ahad bermula Januari depan, manakala hari Jumaat dan Sabtu akan menjadi hari bekerja lebih masa sekiranya ada.

Perlulah diingatkan sekiranya syarikat atau majikan memerlukan pekerja untuk bekerja lebih masa pada hari Jumaat dan Sabtu (sekiranya syarikat anda mengikut perubahan ini), pihak majikan perlulah untuk membayar upah lebih masa yang kebiasaannya dibayar sebanyak x1.5 dan juga x2 dari upah biasa.

Para pekerja sektor elektronik yang tertakluk kepada pengumuman ini, sekiranya pihak majikan tidak membayar seperti sepatutnya, bolehlah membuat aduan kepada Kesatuan dengan kadar segera.

Sekiranya pihak syarikat masih mengekalkan cuti mingguan pada hari Sabtu dan Ahad, tiada perubahan yang akan berlaku terhadap struktur gaji lebih masa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan