...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Khamis, 3 November 2011

MTUC dan Pekerja Piket Seluruh Negara (Edisi Johor)

Piket Pekerja bersama MTUC secara besar-besaran telah pun berjalan secara serentak di hampir 22 lokasi seluruh negara bermula dari sejak pukul 4.00 petang tadi. Di Johor, piket ini diadakan di Pejabat Bahagian MTUC Johor, Jalan Mata Kucing, Batu 5, Kampung Pasir dan bergerak ke kawasan perhentian bas. Terdapat hampir 150 orang pekerja hadir dan menyuarakan bantahan mereka terhadap pindaan Akta Kerja 1955 yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat.

Mereka berhimpun dihadapan Pejabat MTUC sejak dari awal walaupun terdapat kengkangan kerana ramai sedang bekerja pada ketika itu. Antara wakil KSIEWSSM yang hadir, Presiden Sdr Faidzul, Tim. Presiden Sdr Othman, Setiausaha Agung Sdr Rizuan, Bendahari; Sdr Amin beserta pegawai-pegawai KSIEWSSM.

Disamping memegang hampir 5 kain rentang dan pelbagai placard, rata-rata pekerja melaungkan "Hidup Pekerja Hidup MTUC", "Tarik Balik" dan nyanyian lagu "Barisan Kita" yang diolah khas berkaitan pekerja. Tindakan ini dapat menarik perhatian orang ramai sehinggakan berlaku kesesakan jalanraya disitu.
Seperti keadaan cuaca yang agak memihak kepada pekerja, cuaca mendung dan kadang-kala gerimis menyebabkan majoriti yang hadir semakin bersemangat untuk meneruskan piket yang berakhir pada jam 6.30 petang.
Seperti mana yang dirancang oleh urusetia pengendali, piket ini berjalan dengan aman, lancar, mengikut masa dan boleh dikira agak berjaya dengan kehadiran dan kesedaran orang ramai.

Antara gambar-gambar yang telah dirakam:


HIDUP PEKERJA!!!
TARIK BALIK PINDAAN AKTA 1955!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan