KUALA LUMPUR, 27 April: Kerajaan sekali lagi diingatkan agar menjaga kepentingan golongan pekerja dengan meluluskan tuntutan gaji minimum yang sejak sekian lama disuarakan mereka.
Penyelaras Gabungan Membantah Kenaikan Harga Minyak (Protes), Dr Mohd MHatta Ramli (gambar) berkata, sambutan Hari Pekerja pada 1 Mei ini seharusnya memberikan suatu perubahan ke arah meningkatkan kualiti dan taraf hidup pekerja yang berada di bawah paras kemiskinan.
"Sempena hari pekerja ini, kita (Protes) harap segala tuntutan khususnya gaji minima ini diambil serius oleh para majikan untuk mengeluarkan para pekerja kita daripada kongkongan kemiskinan dan mula bergerak ke arah pendapatan sederhana, kalau pun tidak melebihi RM2,000 sebulan," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.
Bendahari PAS itu juga menegaskan, untuk memastikan golongan pekerja terbanyak ini dapat menyumbang kepada produktiviti negara, majikan seharusnya terlebih dahulu menimbangkan segala tuntutan mereka.
"Kita mengharapkan kumpulan pekerja yang teramai ini diperkasakan supaya kita mendapat pekerja yang produktif. "Ini bermakna para majikan harus menimbangkan tuntutan-tuntutan yang wajar seperti gaji minima,elaun perumahan dan sebagainya supaya isu ini tidak membebankan para pekerja adan menyebabkan produktiviti mereka terjejas," katanya yang juga ahli Parlimen Kuala Krai.
Selain itu, beliau turut menggesa kerajaan memberikan jaminan tidak akan menaikkan harga barang keperluan asas supaya golongan berpendapatan rendah dan sederhana dapat menikmati hasil pendapatan mereka dengan lebih baik. "Untuk menjaga kepentingan golongan pekerja ini, kerajaan seharusnya mengambil langkah yang drastik untuk menangani isu kenaikan harga barang dan berjanji tidak akan menaikkan harga-harga barangan penting seperti minyak dan sebagainya supaya pekerja dapat menikmati hasil pendapatan mereka lebih baik dan juga mengekang inflasi daripada terus naik," katanya.
Sementara itu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng semalam memberi tempoh selama dua bulan untuk kerajaan menurunkan harga barang yang telah naik selain menjelaskan perangkaan inflasi negara yang tenat di sebalik pengukuhan ringgit berbanding dolar Amerika. Lim berkata, pengukuhan matawang negara lazimnya membawa kesan kepada dua perkara iaitu mengurangkan daya saing industri eksport negara dan mengurangkan inflasi kerana barangan import telah menjadi lebih murah.
Namun anehnya apabila ringgit semakin kukuh, tiada tanda-tanda bahawa kadar inflasi akan berkurangan.
Lim berkata berdasarkan perangkaan kerajaan, kadar inflasi sejak tiga bulan lalu dicatatkan pada kadar 2.8 peratus. "Kenapa kita tidak lihat harga barangan di luar negara turun tetapi di Malaysia harga barang terus naik? Adakah awak lihat harga tepung susu turun. Semua ini diimport. "Kita adalah rakyat yang bertolak ansur. Kita beri dua bulan lagi untuk harga barangan turun. Jika tidak kerajaan mesti berikan jawapannya,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat DAP, dekat sini, semalam.
Rabu, 27 April 2011
Sabtu, 23 April 2011
Deklarasi Sempena Hari Pekerja
Sebanyak 25 kumpulan yang terdiri daripada parti politik, NGO dan persatuan mahasiswa menuntut kerajaan menghentikan segala bentuk sandiwara dalam pelaksanaan akta gaji minimum. Sempena deklarasi Hari Pekerja Sedunia itu, kumpulan tersebut juga menuntut supaya Kerajaan mengawal kenaikan harga barangan yang berterusan meningkat sehingga membebankan rakyat ekoran kenaikan kos hidup yang semakin tinggi. "Kenaikan harga barang seperti minyak dan gula memberi impak yang tinggi kepada rakyat dan kaum pekerja khususnya yang berpendapatan rendah. "Alasan yang diberikan oleh kerajaan – 'penyelarasan subsidi' iaitu mengalihkan beban subsidi dan defisit yang ditanggung oleh kerajaan kepada rakyat untuk mengelakkan kerajaan menjadi muflis. “Ini merupakan satu hujah yang tidak rasional kerana pada masa yang sama kerajaan dengan bangganya mengumumkan pelbagai projek mega seperti bangunan 100 tingkat yang tidak memberi manfaat kepada rakyat.
Menurut deklarasi 1 Mei sempena hari pekerja itu lagi pembaziran seumpama itu tidak seharusnya dilakukan dalam keadaan rakyat terbelenggu dengan pelbagai tekanan ekonomi akibat sistem kapitalis ini. “Walaupun kerajaan kerap mengisytiharkan kejayaannya menguruskan ekonomi namun ia tidak mampu mengubah kehidupan rakyat.
“Rakyat masih terbelenggu dengan pelbagai beban yang dialihkan oleh pihak kerajaan kepada mereka.," kata mereka dalam satu kenyataan. "Yang miskin terus miskin, yang kaya terus mengawal dan menikmati sumber kekayaan negara. "Malaysia mempunyai jurang perbezaan pendapatan antara kaya dan miskin paling tinggi di Asia Tenggara. "Kira-kira 40 peratus penduduk hanya memiliki 14.3 peratus pendapatan negara sedangkan golongan atas 20 peratus memiliki 50 peratus pendapatan negara."
Memetik sumber daripada kenyataan Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S Subramaniam, kumpulan itu berkata 34 peratus daripada pekerja di negara ini menerima pendapatan di bawah garis kemiskinan iaitu RM720 sebulan. "Dasar ekonomi yang menjurus ke arah pertumbuhan ekonomi dan sistem pasaran terbuka semata-mata terus dipersoalkan kerana ia tidak menjamin agihan ekonomi yang adil. "Tumpuan terhadap arah pertumbuhan ekonomi semata-mata hanya akan merangsang persaingan di kalangan kaum pemodal tanpa kawalan seterusnya menggalakkan penindasan ke atas pekerja," kata mereka.
Sehubungan itu menjelang sambutan Hari Pekerja 1 Mei ini, mereka menuntut 18 perkara daripada kerajaan:
•Hentikan rundingan Perjanjian Perdagagan Bebas (FTA) dengan EU dengan melibatkan rakyat dalam proses membuat keputusan.
•Hentikan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang membebankan rakyat
•Gubal rang Undang-undang anti gangguan seksual untuk mengelakkan diskriminasi terhadap kaum wanita, pastikan tempat kerja selamat serta diberi perlindungan dari gangguan seksual.
•Tingkatkan penglibatan tenaga kerja wanita yang terbantut selama 30 tahun pada tahap 46.7 peratus. Sediakan tempat asuhan kanak-kanak yang dibiayai oleh kerajaan untuk membolehkan wanita melibatkan diri dalam pembangunan negara.
•Hentikan penswastaan khususnya terhadap perkhidmatan awam seperti hospital dan air dan hentikan Skim Pembayaran Penuh Pesakit (Full Paying Patient) di hospital kerajaan dengan segera.
•Laksanakan pendidikan percuma untuk semua dengan memansuhkan segala jenis yuran dari prasekolah hingga universiti.
•Isytihar kesatuan sekerja secara automatik dengan mansuhan undang-undang yang mendiskriminasi pekerja dan sebarang peraturan yang memangsakan ahli kesatuan sekerja.
•Iktiraf hak tanah adat orang Asli/Asal di Malaysia dan berikan hak milik kekal serta kukuhkan status tanah rizab orang Asli di Malaysia. Rancangan pembangunan tanah orang Asli hendaklah berasaskan kehendak, keperluan dan aspirasi orang Asli.
•Hak perumahan hak rakyat dengan sediakan perumahan yang mampu dimilik, yang selesa, cukup ruang, dengan kemudahan yang perlu untuk pembangunan sosial keluarga dan komuniti.
•Mansuhkan segala undang-undang yang menindas dan mendiskriminasi rakyat dan pekerja, antaranya ISA, OSA, EO, DDA, Akta Universiti & Kolej Universiti (AUKU), Akta Pertubuhan, Akta Penerbitan dan Mesin Cetak.
•Wujudkan tabung pemberhentian kerja dengan segera dan bantuan terus kepada pekerja yang kehilangan kerja. Kerajaan harus memperuntukkan RM0.5 billion untuk mulakan tabung ini dan gunakannya untuk membantu mereka yang dibuang sehingga dapat kerja.
•Wujudkan polisi dan perundangan domestik bagi melindungi pekerja tidak rasmi.
•Tandatangan beberapa Konvensyen lain seperti Konvensyen 1951 berkaitan Status Pelarian dan Protokol 1967 dan Konvensyen Pekerja Asing bagi membolehkan hak migran, pelarian dan pencari suaka bekerja secara sah dan bebas daripada eksploitasi dan penindasan.
•Laksanakan polisi ekonomi berlandaskan keperluan tanpa mengira kaum dan jantina. Menuntut suatu model pembangunan yang saksama, yang memberi kepentingan kepada rakyat setempat di mana segala rancangan pembangunan mestilah dibincang dan dipersetujui oleh semua
•Menuntut sistem pentadbiran kerajaan yang adil serta pelaksanaan dan agihan ekonomi yang benar-benar telus, bersih dan bebas dari segala bentuk rasuah, kronisme dan penyelewengan.
•Selamatkan bumi kita, hentikan pembinaan reaktor nuklear di Malaysia, hentikan penghapusan hutan tanpa kawalan untuk tujuan pembalakan dan penanaman kelapa sawit.
NGO dan Parti Politik yang menandatangani deklarasi 18 tuntutan itu adalah seperti berikut:
•AWAM - All Women's Action Society
•CAN - Community Action Network
•CDC- Community Development Centre
•CIJ – Centre for Independent Journalism
•DEMA – Malaysia Youth and Students Democratic Movement
•EMPOWER - Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor
•JAG - Joint Action Group for Gender Equality
•JERIT - Jaringan Rakyat Tertindas
•KOMAS - Pusat Komunikasi Masyarakat
•ODHA - Orang yang Hidup Dengan HIV dan AIDS
•Pemuda Sosialis
•PERMAS - Persatuan Masyarakat Selangor & Wilayah Persekutuan
•PRM - Parti Rakyat Malaysia
•PSM - Parti Sosialis Malaysia
•PSWS - Persatuan Sahabat Wanita Selangor
•PWW - Perak Women for Women
•SABM - Saya Anak Bangsa Malaysia
•SAWO - Sabah Women's Action-Resource Group
•SIS - Sisters in Islam
•SMM - Solidariti Mahasiswa Malaysia
•SUARAM - Suara Rakyat Malaysia
•WAO - Women's Aid Organization
•WCC- Women's Centre for Change
•KAMI - Kumpulan Aktivis Muda Independen
•Lajnah Pekerja dan Peneroka Bandar, PAS
Artikel deklarasi ini dipetik dari laman web Malaysiakini.
Menurut deklarasi 1 Mei sempena hari pekerja itu lagi pembaziran seumpama itu tidak seharusnya dilakukan dalam keadaan rakyat terbelenggu dengan pelbagai tekanan ekonomi akibat sistem kapitalis ini. “Walaupun kerajaan kerap mengisytiharkan kejayaannya menguruskan ekonomi namun ia tidak mampu mengubah kehidupan rakyat.
“Rakyat masih terbelenggu dengan pelbagai beban yang dialihkan oleh pihak kerajaan kepada mereka.," kata mereka dalam satu kenyataan. "Yang miskin terus miskin, yang kaya terus mengawal dan menikmati sumber kekayaan negara. "Malaysia mempunyai jurang perbezaan pendapatan antara kaya dan miskin paling tinggi di Asia Tenggara. "Kira-kira 40 peratus penduduk hanya memiliki 14.3 peratus pendapatan negara sedangkan golongan atas 20 peratus memiliki 50 peratus pendapatan negara."
Memetik sumber daripada kenyataan Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S Subramaniam, kumpulan itu berkata 34 peratus daripada pekerja di negara ini menerima pendapatan di bawah garis kemiskinan iaitu RM720 sebulan. "Dasar ekonomi yang menjurus ke arah pertumbuhan ekonomi dan sistem pasaran terbuka semata-mata terus dipersoalkan kerana ia tidak menjamin agihan ekonomi yang adil. "Tumpuan terhadap arah pertumbuhan ekonomi semata-mata hanya akan merangsang persaingan di kalangan kaum pemodal tanpa kawalan seterusnya menggalakkan penindasan ke atas pekerja," kata mereka.
Sehubungan itu menjelang sambutan Hari Pekerja 1 Mei ini, mereka menuntut 18 perkara daripada kerajaan:
•Hentikan rundingan Perjanjian Perdagagan Bebas (FTA) dengan EU dengan melibatkan rakyat dalam proses membuat keputusan.
•Hentikan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang membebankan rakyat
•Gubal rang Undang-undang anti gangguan seksual untuk mengelakkan diskriminasi terhadap kaum wanita, pastikan tempat kerja selamat serta diberi perlindungan dari gangguan seksual.
•Tingkatkan penglibatan tenaga kerja wanita yang terbantut selama 30 tahun pada tahap 46.7 peratus. Sediakan tempat asuhan kanak-kanak yang dibiayai oleh kerajaan untuk membolehkan wanita melibatkan diri dalam pembangunan negara.
•Hentikan penswastaan khususnya terhadap perkhidmatan awam seperti hospital dan air dan hentikan Skim Pembayaran Penuh Pesakit (Full Paying Patient) di hospital kerajaan dengan segera.
•Laksanakan pendidikan percuma untuk semua dengan memansuhkan segala jenis yuran dari prasekolah hingga universiti.
•Isytihar kesatuan sekerja secara automatik dengan mansuhan undang-undang yang mendiskriminasi pekerja dan sebarang peraturan yang memangsakan ahli kesatuan sekerja.
•Iktiraf hak tanah adat orang Asli/Asal di Malaysia dan berikan hak milik kekal serta kukuhkan status tanah rizab orang Asli di Malaysia. Rancangan pembangunan tanah orang Asli hendaklah berasaskan kehendak, keperluan dan aspirasi orang Asli.
•Hak perumahan hak rakyat dengan sediakan perumahan yang mampu dimilik, yang selesa, cukup ruang, dengan kemudahan yang perlu untuk pembangunan sosial keluarga dan komuniti.
•Mansuhkan segala undang-undang yang menindas dan mendiskriminasi rakyat dan pekerja, antaranya ISA, OSA, EO, DDA, Akta Universiti & Kolej Universiti (AUKU), Akta Pertubuhan, Akta Penerbitan dan Mesin Cetak.
•Wujudkan tabung pemberhentian kerja dengan segera dan bantuan terus kepada pekerja yang kehilangan kerja. Kerajaan harus memperuntukkan RM0.5 billion untuk mulakan tabung ini dan gunakannya untuk membantu mereka yang dibuang sehingga dapat kerja.
•Wujudkan polisi dan perundangan domestik bagi melindungi pekerja tidak rasmi.
•Tandatangan beberapa Konvensyen lain seperti Konvensyen 1951 berkaitan Status Pelarian dan Protokol 1967 dan Konvensyen Pekerja Asing bagi membolehkan hak migran, pelarian dan pencari suaka bekerja secara sah dan bebas daripada eksploitasi dan penindasan.
•Laksanakan polisi ekonomi berlandaskan keperluan tanpa mengira kaum dan jantina. Menuntut suatu model pembangunan yang saksama, yang memberi kepentingan kepada rakyat setempat di mana segala rancangan pembangunan mestilah dibincang dan dipersetujui oleh semua
•Menuntut sistem pentadbiran kerajaan yang adil serta pelaksanaan dan agihan ekonomi yang benar-benar telus, bersih dan bebas dari segala bentuk rasuah, kronisme dan penyelewengan.
•Selamatkan bumi kita, hentikan pembinaan reaktor nuklear di Malaysia, hentikan penghapusan hutan tanpa kawalan untuk tujuan pembalakan dan penanaman kelapa sawit.
NGO dan Parti Politik yang menandatangani deklarasi 18 tuntutan itu adalah seperti berikut:
•AWAM - All Women's Action Society
•CAN - Community Action Network
•CDC- Community Development Centre
•CIJ – Centre for Independent Journalism
•DEMA – Malaysia Youth and Students Democratic Movement
•EMPOWER - Persatuan Kesedaran Komuniti Selangor
•JAG - Joint Action Group for Gender Equality
•JERIT - Jaringan Rakyat Tertindas
•KOMAS - Pusat Komunikasi Masyarakat
•ODHA - Orang yang Hidup Dengan HIV dan AIDS
•Pemuda Sosialis
•PERMAS - Persatuan Masyarakat Selangor & Wilayah Persekutuan
•PRM - Parti Rakyat Malaysia
•PSM - Parti Sosialis Malaysia
•PSWS - Persatuan Sahabat Wanita Selangor
•PWW - Perak Women for Women
•SABM - Saya Anak Bangsa Malaysia
•SAWO - Sabah Women's Action-Resource Group
•SIS - Sisters in Islam
•SMM - Solidariti Mahasiswa Malaysia
•SUARAM - Suara Rakyat Malaysia
•WAO - Women's Aid Organization
•WCC- Women's Centre for Change
•KAMI - Kumpulan Aktivis Muda Independen
•Lajnah Pekerja dan Peneroka Bandar, PAS
Artikel deklarasi ini dipetik dari laman web Malaysiakini.
Khamis, 21 April 2011
Malaysia - Destinasi Pelabur dari Negara China?
Penulis agak bingung dengan siaran Buletin Utama (TV3) sebentar tadi, kerana diberitakan terdapat dikalangan pelabur dari Negara China dikatakan berminat untuk membuat pelaburan di Malaysia. Berita ini dikupas hasil dari lawatan Timbalan Perdana Menteri ke negara tersebut. TPM juga ada menyebut bahawa kadar kos upah dikalangan pekerja tempatan di China agak meningkat dan kebanyakan pelabur China tersebut memikirkan untuk memindahkan pelaburan mereka ke Malaysia kerana kosnya murah dan banyak insentif yang ditawarkan oleh Malaysia. Apakah ini dianggap berita baik? Adakah ianya bermakna banyak peluang pekerjaan akan ditawarkan?
Penulis tidak menafikan perkara ini baik dan ianya memberikan peluang pekerjaan. Tetapi apakah fakta yang terselindung disebalik berita ini? Faktanya adalah kadar kos upah (termasuk operasi) di Malaysia masih di takuk lama!!!. Dahulu kebanyakan majikan menutup perusahaan mereka kerana kos gaji di China dikatakan tiga kali ganda (3X) lebih murah dari Malaysia dan sekarang apa yang berlaku berlainan sekali. Barangkali kadar upah warga China meningkat dan melebih dari Malaysia dalam tempoh lebih kurang 10 tahun sahaja. Ini bermakna, peningkatan terhadap kadar gaji/upah pekerja di Malaysia sangat perlahan berbanding China yang pada tahun lepas sahaja, peningkatan kadar upah/gaji mereka telah meningkat sebanyak 30-40%!!!.
Adakah mungkin pekerja di Malaysia ini akan kekal pada kadar gaji yang rendah? Masih dibawah paras kemiskinan RM720? Dan paling kritikal apabila mungkin untuk menarik pelaburan, tiada organisasi Kesatuan Sekerja dibenarkan atau dibiarkan menjadi lemah. Sama-samalah kita nantikan hasil dari pelaburan ini.
Penulis tidak menafikan perkara ini baik dan ianya memberikan peluang pekerjaan. Tetapi apakah fakta yang terselindung disebalik berita ini? Faktanya adalah kadar kos upah (termasuk operasi) di Malaysia masih di takuk lama!!!. Dahulu kebanyakan majikan menutup perusahaan mereka kerana kos gaji di China dikatakan tiga kali ganda (3X) lebih murah dari Malaysia dan sekarang apa yang berlaku berlainan sekali. Barangkali kadar upah warga China meningkat dan melebih dari Malaysia dalam tempoh lebih kurang 10 tahun sahaja. Ini bermakna, peningkatan terhadap kadar gaji/upah pekerja di Malaysia sangat perlahan berbanding China yang pada tahun lepas sahaja, peningkatan kadar upah/gaji mereka telah meningkat sebanyak 30-40%!!!.
Adakah mungkin pekerja di Malaysia ini akan kekal pada kadar gaji yang rendah? Masih dibawah paras kemiskinan RM720? Dan paling kritikal apabila mungkin untuk menarik pelaburan, tiada organisasi Kesatuan Sekerja dibenarkan atau dibiarkan menjadi lemah. Sama-samalah kita nantikan hasil dari pelaburan ini.
Isnin, 21 Mac 2011
Hiruk Pikuk Kerenah Birokrasi = Kaum Pekerja Terabai
Memang terlalu banyak kerenah birokrasi dan “pantang-larang” yang perlu dipatuhi demi membela kaum pekerja. Apakah kaum pekerja ini bukan rakyat Malaysia yang perlu dibela? Apakah slogan YAB Perdana Menteri, “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” hanya tinggal retorik semata-mata? Slogan ini hanya tahu diteriak oleh “para pengipas” Perdana Menteri tetapi tidak diamalkan? Apa guna Key Performance Index (KPI), jika tahap kerja masih ditakuk yang sama. “Boleh dikatakan sama macam penjajah gamaknya”, kata seorang pekerja yang menunggu untuk masa bersara.
Keadaan kerenah birokrasi ini sebenarnya memang telah dijangkakan. Kadang-kala sesuatu perkara itu yang sepatutnya boleh dimudahkan, tetapi ianya jadi susah. Mungkin kerana “orang” yang menjaganya atau mengendalikannya tidak begitu memahami selok belok perkara itu. Bagaimana mungkin seseorang itu yang menghabiskan masa kerja dari pagi hingga ke petang untuk duduk di pejabat yang selesa, berhawa dingin dan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan boleh memahami keadaan pekerja seperti operator pengeluaran, pemandu lori, juruteknik dan sebagainya? Dengan keadaan selesa itu, mana mungkin mereka tahu masalah pekerja dan dapat mengatasinya? Apa yang mereka tahu adalah kaum pekerja perlu mengikuti “prosedur” yang adanya TIDAK MASUK AKAL!.
Pekerja tertindas selalunya akan cuba mendapatkan bantuan dari pelbagai pihak. Ada mereka yang terus mengadukan hal mereka kepada Jabatan Buruh, Jabatan Perhubungan Perusahaan (JPP) dan sebagainya. Jika pekerja itu lebih terdedah kepada “celik UNION”, mereka akan memohon bantuan kepada Kesatuan Sekerja mengikut industri yang mereka ceburi atau lebih tinggi lagi, pergi kepada Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC). Tetapi apa penyelesaiannya? Jabatan Buruh atau JPP biasanya akan cuba mengadakan rundingan dengan majikan. Itupun jika majikan mahu dan boleh bertolak ansur, jika tidak? Apakah tindakan yang akan diambil oleh Jabatan Buruh atau JPP? Mahkamah Perusahaan/Buruh? Berapa lama akan selesai? Bagaimana periuk nasi pekerja itu? Jalan mudah bagi pekerja yang “malas” dan “tidak kuasa” melayan, baik mereka mencari pekerjaan baru.
Rujuk kepada Kesatuan Sekerja? Ya, Kesatuan Sekerja akan cuba membantu dengan menjadi wakil kepada pekerja itu dan prosesnya tetap sama seperti pekerja itu berjumpa secara terus dengan Jabatan Buruh atau JPP. Tetapi mungkin jika Kesatuan itu mempunyai sumber kewangan yang kukuh, pekerja itu akan dibantu dari segi khidmat nasihat, guaman dan juga bantuan kewangan. Tetapi proses menunggu itu yang memeritkan. Apa penyelesaiannya? Apakah pekerja, selain dari memerah keringat setiap hari dengan bayaran gaji yang murah, tugas mereka hanya menunggu dan terus menunggu?
Salah satu perkara yang nyata adalah tuntutan PROSES PENGIKTIRAFAN Kesatuan Sekerja bagi mewakili pekerja dalam sesebuah syarikat. Mengikut jawapan memorandum (rujuk http://ksiewssm.blogspot.com/2010/11/balasan-memorandum-dari-menteri-ksm.html), Kementerian memberikan tempoh 9 bulan penyelesaian tuntutan. Tetapi apakah janji ini dikota oleh Kementerian melalui Jabatan yang berkuasa? Untuk rekod, KSIEWSSM mempunyai lebih kurang 3 tuntutan pengiktirafan yang berjalan sejak dari Jun 2010. Mengambilkira dari tarikh itu, sudah 9 bulan tempohnya? Jika KPI Jabatan yang bertanggungjawab dinilai oleh Kesatuan, hasilnya? KSIEWBSM (Barat) mempunyai kes yang lagi teruk. Mereka telah bergerak lebih awal dari Selatan, tetapi sehingga kini tiada khabar berita seperti yang dimaklumkan.
Setelah berlaku pertukaran kepimpinan MTUC baru-baru ini, terdapat lawatan yang khabarkan untuk bertemu dengan YAB Perdana Menteri dan salah satu perkara yang akan ditimbulkan adalah Proses Pengiktirafan yang amat lama dan panjang. Apa status perkara ini? Ditimbulkan atau ditenggelamkan? Peranan MTUC adalah untuk memastikan kebajikan kaum pekerja yang diwakili mereka tidak terabai. Janganlah tenggelam dan timbul. Mainkanlah peranan sebagai GABUNGAN YANG KUAT DAN VOKAL. Jangan sampai Kesatuan gabungan bergerak secara sendirian tanpa memerlukan peranan MTUC pula bila tiba masanya. Kesatuan Gabungan tidak memerlukan surat sokongan seperti rakyat memerlukan surat sokongan dari wakil rakyat. Kesatuan Gabungan mahukan tindakan! Jika MTUC pun ada KPI, hasilnya?
Artikel ini tidak mahu menuding jari kepada mana-mana individu, tetapi “let us face the reality”. Kaum pekerja adalah rakyat Malaysia. Kami adalah penyumbang terbesar kepada pembangunan dan ekonomi negara. Kami tidak mahu lagi dianak tirikan. Kami tidak mahu hanya “hampas” manakala segala “isi” telah di”faraid”kan oleh golongan atasan sahaja. Cukup-cukuplah kerenah birokrasi hanya semata-mata untuk mendapatkan “sekeping anugerah” pengiktirafan. Banyak masa dan tenaga pekerja telah dicurahkan. Untuk pastikan keharmonian tempat tercapai dengan segera, lakukan kerja anda yang sepatutnya dan kita bersama membina negara Malaysia yang tercinta ini.
Hidup Pekerja!!!
Keadaan kerenah birokrasi ini sebenarnya memang telah dijangkakan. Kadang-kala sesuatu perkara itu yang sepatutnya boleh dimudahkan, tetapi ianya jadi susah. Mungkin kerana “orang” yang menjaganya atau mengendalikannya tidak begitu memahami selok belok perkara itu. Bagaimana mungkin seseorang itu yang menghabiskan masa kerja dari pagi hingga ke petang untuk duduk di pejabat yang selesa, berhawa dingin dan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan boleh memahami keadaan pekerja seperti operator pengeluaran, pemandu lori, juruteknik dan sebagainya? Dengan keadaan selesa itu, mana mungkin mereka tahu masalah pekerja dan dapat mengatasinya? Apa yang mereka tahu adalah kaum pekerja perlu mengikuti “prosedur” yang adanya TIDAK MASUK AKAL!.
Pekerja tertindas selalunya akan cuba mendapatkan bantuan dari pelbagai pihak. Ada mereka yang terus mengadukan hal mereka kepada Jabatan Buruh, Jabatan Perhubungan Perusahaan (JPP) dan sebagainya. Jika pekerja itu lebih terdedah kepada “celik UNION”, mereka akan memohon bantuan kepada Kesatuan Sekerja mengikut industri yang mereka ceburi atau lebih tinggi lagi, pergi kepada Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC). Tetapi apa penyelesaiannya? Jabatan Buruh atau JPP biasanya akan cuba mengadakan rundingan dengan majikan. Itupun jika majikan mahu dan boleh bertolak ansur, jika tidak? Apakah tindakan yang akan diambil oleh Jabatan Buruh atau JPP? Mahkamah Perusahaan/Buruh? Berapa lama akan selesai? Bagaimana periuk nasi pekerja itu? Jalan mudah bagi pekerja yang “malas” dan “tidak kuasa” melayan, baik mereka mencari pekerjaan baru.
Rujuk kepada Kesatuan Sekerja? Ya, Kesatuan Sekerja akan cuba membantu dengan menjadi wakil kepada pekerja itu dan prosesnya tetap sama seperti pekerja itu berjumpa secara terus dengan Jabatan Buruh atau JPP. Tetapi mungkin jika Kesatuan itu mempunyai sumber kewangan yang kukuh, pekerja itu akan dibantu dari segi khidmat nasihat, guaman dan juga bantuan kewangan. Tetapi proses menunggu itu yang memeritkan. Apa penyelesaiannya? Apakah pekerja, selain dari memerah keringat setiap hari dengan bayaran gaji yang murah, tugas mereka hanya menunggu dan terus menunggu?
Salah satu perkara yang nyata adalah tuntutan PROSES PENGIKTIRAFAN Kesatuan Sekerja bagi mewakili pekerja dalam sesebuah syarikat. Mengikut jawapan memorandum (rujuk http://ksiewssm.blogspot.com/2010/11/balasan-memorandum-dari-menteri-ksm.html), Kementerian memberikan tempoh 9 bulan penyelesaian tuntutan. Tetapi apakah janji ini dikota oleh Kementerian melalui Jabatan yang berkuasa? Untuk rekod, KSIEWSSM mempunyai lebih kurang 3 tuntutan pengiktirafan yang berjalan sejak dari Jun 2010. Mengambilkira dari tarikh itu, sudah 9 bulan tempohnya? Jika KPI Jabatan yang bertanggungjawab dinilai oleh Kesatuan, hasilnya? KSIEWBSM (Barat) mempunyai kes yang lagi teruk. Mereka telah bergerak lebih awal dari Selatan, tetapi sehingga kini tiada khabar berita seperti yang dimaklumkan.
Setelah berlaku pertukaran kepimpinan MTUC baru-baru ini, terdapat lawatan yang khabarkan untuk bertemu dengan YAB Perdana Menteri dan salah satu perkara yang akan ditimbulkan adalah Proses Pengiktirafan yang amat lama dan panjang. Apa status perkara ini? Ditimbulkan atau ditenggelamkan? Peranan MTUC adalah untuk memastikan kebajikan kaum pekerja yang diwakili mereka tidak terabai. Janganlah tenggelam dan timbul. Mainkanlah peranan sebagai GABUNGAN YANG KUAT DAN VOKAL. Jangan sampai Kesatuan gabungan bergerak secara sendirian tanpa memerlukan peranan MTUC pula bila tiba masanya. Kesatuan Gabungan tidak memerlukan surat sokongan seperti rakyat memerlukan surat sokongan dari wakil rakyat. Kesatuan Gabungan mahukan tindakan! Jika MTUC pun ada KPI, hasilnya?
Artikel ini tidak mahu menuding jari kepada mana-mana individu, tetapi “let us face the reality”. Kaum pekerja adalah rakyat Malaysia. Kami adalah penyumbang terbesar kepada pembangunan dan ekonomi negara. Kami tidak mahu lagi dianak tirikan. Kami tidak mahu hanya “hampas” manakala segala “isi” telah di”faraid”kan oleh golongan atasan sahaja. Cukup-cukuplah kerenah birokrasi hanya semata-mata untuk mendapatkan “sekeping anugerah” pengiktirafan. Banyak masa dan tenaga pekerja telah dicurahkan. Untuk pastikan keharmonian tempat tercapai dengan segera, lakukan kerja anda yang sepatutnya dan kita bersama membina negara Malaysia yang tercinta ini.
Hidup Pekerja!!!
Ahad, 13 Mac 2011
Garis Panduan OECD - Apa kepentingan Pekerja dan Kesatuan Sekerja?
Apa itu OECD?
Garis Panduan OECD Untuk Syarikat Multinasional (MNC)
Pekerjaan dan Hubungan Industri
Kesatuan Sekerja hanya akan menyentuh terhadap bab 4 yang biasanya menjadi pertikaian para majikan/syarikat MNC asal negara OECD ini.
Dalam permasalahan kes perlanggaran Garis Panduan OECD, tindakan berikut boleh dilakukan oleh Kesatuan Sekerja:
- Pertubuhan Kerjasama Ekonomi & Pembangunan (Organization of Economic Cooperation & Development)
- Pertubuhan Antarabangsa untuk negara-negara "kaya" diketuai AS dan Eropah.
- Ditubuhkan pada tahun 1948.
- 34 negara anggota
- Eropah: 24 negara (Austria, Belgium, Czech, Denmark, Finland, Perancis, Jerman, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Itali, Luxembourg, Belanda, Norway, Poland, Portugal, Slovakia, Slovenia, Sepanyol, Sweden, Switzerland, Turki dan UK)
- Asia Pasifik: Jepun, Korea, Australia, New Zealand.
- Amerika: AS, Kanada, Mexico, Chile.
Garis Panduan OECD Untuk Syarikat Multinasional (MNC)
- Piawaian antarabangsa untuk "amalan korporat yang baik".
- Dibentuk pada 1976 dan versi baru disemak semula pada Jun 2000.
- Digunapakai negara-negara anggota OECD dan 6 negara bukan anggota (Brazil, Mesir, Israel, Romania, Latvia dan Slovenia).
- Tujuan MNC ialah "bukan sahaja membuat untung, tetapi memperbaiki keadaan sosial di seluruh dunia".
- Tiada ikatan undang-undang, hanya garis panduan sukarela.
- Mengalakkan pembekal dan subkontraktor menggunapakai Garis Panduan ini.
- Konsep syarikat Multinasional:
- Syarikat yang beroperasi di lebih dari sesebuah negara,
- Mengandungi 10 bab (garis panduan)
- Terdiri dari:
- Gagasan dan prinsip,
- Dasar Umum,
- Keterbukaan Maklumat,
- Pekerjaan dan Hubungan Industri
- Alam Sekitar,
- Memerangi Rasuah,
- Kepentingan Pengguna,
- Sains & Teknologi,
- Persaingan,
- Percukaian.
Pekerjaan dan Hubungan Industri
Kesatuan Sekerja hanya akan menyentuh terhadap bab 4 yang biasanya menjadi pertikaian para majikan/syarikat MNC asal negara OECD ini.
- Hak menjadi ahli Kesatuan Sekerja dan terlibat dalam Perundingan Bersama,
- Penghapusan penggunaan buruh kanak-kanak,
- Penghapusan amalan buruh paksa,
- Tiada diskriminasi terhadap pekerja berdasarkan kaum, jantina, agama, pegangan politik, kewarganegaraan dan asal usul.
- Menyediakan kemudahan kepada wakil-wakil pekerja untuk Tuntutan Bersama,
- Menyediakan maklumat yang cukup untuk perundingan yang membina,
- Memerhatikan piawaian buruh kebangsaan di negara hos,
- Mempromosikan kesihatan dan keselamatan pekerjaan,
- Menyediakan latihan pekerjaan yang wajar,
- Menyediakan notis wajar dan kerjasama yang bermakna dalam kes pembuangan beramai-ramai,
- Tidak mengancam untuk memindahkan keseluruhan atau sebahagian kilang ke negara lain sebagai alasan tindakan tuntutan bersama,
- Membenarkan wakil-wakil pekerja untuk berbincang dengan wakil pengurusan yang berkuasa untuk membuat keputusan.
Dalam permasalahan kes perlanggaran Garis Panduan OECD, tindakan berikut boleh dilakukan oleh Kesatuan Sekerja:
- Kumpul bukti yang jelas mengenai permasalahan,
- Tulis laporan kes dengan kukuh,
- Hubungi Kesatuan Sekerja Wilayah/Nasional
- Melalui kerjasama Kesatuan Sekerja Wilayah/Nasional dan Kesatuan Sekerja Antarabangsa seperti IMF, ICEM dan sebagainya, akan menyediakan maklumat dan kempen solidariti.
- Membangkitkan kes atau isu tersebut kepada National Contact Point (NCP) dari negara OECD yang berkaitan dan ibupejabat OECD sekaligus.
Sabtu, 5 Mac 2011
Kesetiaan Pekerja Kepada Syarikat: Apakah balasannya?
Seperti yang telah dibicarakan sebelum ini, seseorang pekerja yang dibuang kerja akan menganggap itu suatu "hukuman" berat yang perlu ditanggung oleh pekerja tersebut. Itulah tindakan yang biasa diambil jika syarikat mendapat sesuatu masalah terutama dari segi ekonomi. Contoh, seperti kegawatan ekonomi yang berlaku dalam tahun 1998 dan 2008. Adakah ini perkara biasa yang sentiasa ditanggung oleh kaum pekerja?. Banyak juga diberhentikan kerana salah urus tadbir syarikat?. Apakah salah urus tadbir ini disebabkan oleh kaum pekerja?
Tetapi kali ini kita akan membicarakan tentang KESETIAAN. Kaum pekerja boleh bekerja bertahun lamanya dengan syarikat yang sama. Ada yang bekerja semenjak mula mengenali alam pekerjaan sehingga menjejaki usia persaraan. Ada juga pekerja yang mula bekerja sejak syarikat memulakan operasi dan berterusan sehingga syarikat berkembang pesat. Kesetiaan ini bukan boleh dijualbeli dengan mudah oleh syarikat walaupun syarikat itu mungkin mengabaikan kebajikan pekerja tersebut dan ada juga tidak mengiktiraf kesetiaan mereka. Bagi kebanyakan yang lain, syarikat boleh bermegah dengan award perkhidmatan yang biasanya diberikan kepada mereka yang berkhidmat 5, 10, 15, 20 tahun dan seterusnya. Award biasanya merupakan wang tunai, jam tangan, emas atau sebagainya. Mari kita berfikir sejenak berkenaan dengan persoalan-persoalan dibawah ini dan diharap para pekerja ataupun jika ada pihak majikan yang membacanya dapat menilainya:
Kesimpulan dari ini,
RESPECT AND TAKE A GOOD CARE OF LOYAL WORKERS...
Tetapi kali ini kita akan membicarakan tentang KESETIAAN. Kaum pekerja boleh bekerja bertahun lamanya dengan syarikat yang sama. Ada yang bekerja semenjak mula mengenali alam pekerjaan sehingga menjejaki usia persaraan. Ada juga pekerja yang mula bekerja sejak syarikat memulakan operasi dan berterusan sehingga syarikat berkembang pesat. Kesetiaan ini bukan boleh dijualbeli dengan mudah oleh syarikat walaupun syarikat itu mungkin mengabaikan kebajikan pekerja tersebut dan ada juga tidak mengiktiraf kesetiaan mereka. Bagi kebanyakan yang lain, syarikat boleh bermegah dengan award perkhidmatan yang biasanya diberikan kepada mereka yang berkhidmat 5, 10, 15, 20 tahun dan seterusnya. Award biasanya merupakan wang tunai, jam tangan, emas atau sebagainya. Mari kita berfikir sejenak berkenaan dengan persoalan-persoalan dibawah ini dan diharap para pekerja ataupun jika ada pihak majikan yang membacanya dapat menilainya:
- Berpatutankah harga kesetiaan dibayar dengan award yang tetapkan?
- Apa pula purata kadar kenaikan tahunan mereka?
- Apa sebabnya pekerja masih meneruskan kesetiaan mereka walaupun syarikat mungkin ada ketikanya tidak mempedulikan kebajikan pekerja itu?
- Apakah pekerja itu hanya "alat" kepada syarikat untuk mengeluarkan produk mereka?
- Apakah opsyen untuk mengurangkan kos, pekerja yang setia ini akan dikecualikan dari dihentikan dari tugasnya?
Kesimpulan dari ini,
- Pekerja yang setia telah terbukti bahawa mereka mampu bersama dengan syarikat walaupun disaat-saat ekonomi syarikat tidak baik. Dalam erti kata lain, bersama dengan syarikat semasa waktu susah dan senang.
- Pengorbanan kesetiaan bagi mencapai belasan mahupun puluhan tahun perkhidmatan amat memerlukan kesabaran. Dengan pelbagai kerenah birokrasi dalaman, penuh dengan hieraki atasan, tekanan pengeluaran dan sebagainya, mereka tetap bersabar dan terus berkhidmat.
- Pengorbanan mereka dibayar dengan gaji bulanan dan award. Jika pekerja bernasib baik, mereka juga mungkin mendapat bayaran bonus tahunan.
- Mereka terdedah secara langsung kepada pengeluaran syarikat tetapi imbuhannya hanya sekelumit dari keuntungan syarikat.
RESPECT AND TAKE A GOOD CARE OF LOYAL WORKERS...
Sabtu, 19 Februari 2011
Hak Pekerja Terhadap Pekerjaannya
Bagi mana-mana pekerja di Malaysia atau dimana-mana sahaja pelusuk dunia, mendapat pekerjaan dan memperolehi upah yang baik adalah sesuatu penyelamat atau dianggap sebagai penyambung kehidupan seharian. Tetapi apabila seseorang pekerja itu ditamatkan atau dalam bahasa yang tidak mahu didengar oleh pekerja iaitu "dibuang kerja", ia umpama sesuatu "hukuman" berat terpaksa dipikul oleh pekerja terbabit. Hal ini akan memberikan kesan yang berat sama ada dari segi fizikal mahupun mental. Saraan hidup yang digalas oleh pekerja tersebut semakin berat jika selagi tidak mendapat "ganti" kerja. Seseorang pekerja yang kehilangan pekerjaan bermakna beliau kehilangan mata pencarian atau punca rezeki. Kesannya besar untuk ditanggung oleh beliau sendiri dan keluarga terbabit. Secara ringkasnya, pekerjaan yang memberikan upah adalah sesuatu yang sangat penting dan berharga buat kaum pekerja.
Penulis pernah membaca kiriman email dari seorang pekerja warga Eropah yang mengadu terpaksa diberhentikan akibat perpindahan syarikat untuk mencari keuntungan yang lebih atas kadar upah yang lebih murah di negara lain. Pekerja juga menyatakan, sebelum ini beliau memperolehi kadar gaji yang cukup untuk mengupah 3 orang Jurutera dalam sektor perkilangan di Malaysia. Beliau cuba menyedarkan majikannya itu dengan menyenaraikan segala usaha dan sumbangannya terhadap syarikat tetapi majikannya lebih berminat untuk menambahkan lagi kadar keuntungan syarikat daripada memikirkan kebajikan pekerja tersebut. Syarikat tersebut telahpun memindahkan semua perusahaannya ke Malaysia dan berharap akan memperolehi keuntungan yang diharapkan. Dengan memperluaskan organisasi syarikat di Malaysia, syarikat tersebut dianggap diantara syarikat yang berkembang dengan pesat dan warga kerjanya di Malaysia mencapai lingkungan 10,000 orang pada sesuatu masa dan cawangannya boleh dilihat wujud di serata Malaysia. Malangnya disebabkan salah urus, salah perancangan dan terlalu boros, banyak cawangannya terpaksa ditutup dan digabungkan untuk mengurangkan kos. Ramai pekerjanya terpaksa diberhentikan atau bahasa yang selalu dipakai "retrenchment" dan ini adalah contoh salah satu punca kehilangan pekerjaan di Malaysia dan ianya biasa berlaku dan pasti akan berlaku terhadap industri ELEKTRONIK terutama pembuatan.
Terdapat juga pekerja yang dibuang kerja dengan cara yang tidak adil. Majikan biasanya menganggap mereka mempunyai hak untuk mengambil tindakan terhadap pekerja mereka termasuk memberhentikan pekerja tersebut sesuai dengan peruntukan undang-undang. Namun kegagalan majikan dalam mengadakan siasatan (inquiry), walaupun pekerja tersebut termasuk dalam Akta Kerja 1955 dan masih boleh dipulihkan melalui perbicaraan di Mahkamah Perusahaan. Jika pembuangan pekerja itu didapati tidak adil, maka Mahkamah akan memutuskan supaya pekerja tersebut diambil semula tanpa kehilangan apa-apa faedah. Persoalannya, adakah adil siasatan domestik yang dijalankan oleh majikan? Kebanyakan keputusan dari siasatan domestik akan berakhir dengan kehilangan pekerjaan oleh mereka yang disiasat dan biasanya "panel siasatan" terdiri dari pengurus atau pegawai syarikat. Jika pekerja tersebut menjadi ahli kepada sesuatu Kesatuan Sekerja, beliau boleh diwakili olehnya. Bagaimana jika tiada? Amat malang lagi jika sesuatu perusahaan itu tidak dibenarkan untuk diwujudkan Kesatuan Sekerja (seperti yang berlaku dalam industri elektronik sebelum ini). Sekarang ini pun, jumlah pekerja yang menyertai pelbagai Kesatuan Sekerja hanya berjumlah lebih kurang 10% dari jumlah pekerja seluruh Malaysia dan ini bermakna jumlah pekerja yang tidak berkesatuan pekerja adalah sangat besar dan ramai!.
Sudah tiba masanya bahawa sesuatu peraturan yang jelas dan mudah diadakan dalam Akta Kerja 1955 dimana proses penyiasatan dilakukan dan diambil sebelum tindakan disiplin diambil terhadap seseorang pekerja. Peraturan berkenaan diharapkan dapat memberikan hak dan perlindungan terhadap pekerja dari dibuang dan dikenakan tindakan disiplin dengan sewenang-wenangnya oleh majikan yang tidak bertanggungjawab. Dalam pada itu, syarikat yang terpaksa mengurangkan operasi atau berpindah tempat dan memungkinnya untuk membuang pekerja (retrench) perlulah dikenakan suatu peraturan yang lebih adil dari segi pembayaran pampasan yang wajar dan berpatutan. Kadar yang ditetapkan dalam Akta Kerja difikirkan amat terlalu rendah kerana kos hidup yang meningkat dan pekerjaan yang perlu diganti oleh pekerja tersebut. Adalah sangat wajar bagi kita terutama majikan untuk melihat bahawa para pekerja mereka itu sebagai insan yang punya maruah dan harga diri. Mereka juga merupakan aset (saham) penting bagi syarikat untuk menggandakan keuntungan. Layak mereka dilayan dengan lebih rasional dan berperikemanusiaan.
Penulis pernah membaca kiriman email dari seorang pekerja warga Eropah yang mengadu terpaksa diberhentikan akibat perpindahan syarikat untuk mencari keuntungan yang lebih atas kadar upah yang lebih murah di negara lain. Pekerja juga menyatakan, sebelum ini beliau memperolehi kadar gaji yang cukup untuk mengupah 3 orang Jurutera dalam sektor perkilangan di Malaysia. Beliau cuba menyedarkan majikannya itu dengan menyenaraikan segala usaha dan sumbangannya terhadap syarikat tetapi majikannya lebih berminat untuk menambahkan lagi kadar keuntungan syarikat daripada memikirkan kebajikan pekerja tersebut. Syarikat tersebut telahpun memindahkan semua perusahaannya ke Malaysia dan berharap akan memperolehi keuntungan yang diharapkan. Dengan memperluaskan organisasi syarikat di Malaysia, syarikat tersebut dianggap diantara syarikat yang berkembang dengan pesat dan warga kerjanya di Malaysia mencapai lingkungan 10,000 orang pada sesuatu masa dan cawangannya boleh dilihat wujud di serata Malaysia. Malangnya disebabkan salah urus, salah perancangan dan terlalu boros, banyak cawangannya terpaksa ditutup dan digabungkan untuk mengurangkan kos. Ramai pekerjanya terpaksa diberhentikan atau bahasa yang selalu dipakai "retrenchment" dan ini adalah contoh salah satu punca kehilangan pekerjaan di Malaysia dan ianya biasa berlaku dan pasti akan berlaku terhadap industri ELEKTRONIK terutama pembuatan.
Terdapat juga pekerja yang dibuang kerja dengan cara yang tidak adil. Majikan biasanya menganggap mereka mempunyai hak untuk mengambil tindakan terhadap pekerja mereka termasuk memberhentikan pekerja tersebut sesuai dengan peruntukan undang-undang. Namun kegagalan majikan dalam mengadakan siasatan (inquiry), walaupun pekerja tersebut termasuk dalam Akta Kerja 1955 dan masih boleh dipulihkan melalui perbicaraan di Mahkamah Perusahaan. Jika pembuangan pekerja itu didapati tidak adil, maka Mahkamah akan memutuskan supaya pekerja tersebut diambil semula tanpa kehilangan apa-apa faedah. Persoalannya, adakah adil siasatan domestik yang dijalankan oleh majikan? Kebanyakan keputusan dari siasatan domestik akan berakhir dengan kehilangan pekerjaan oleh mereka yang disiasat dan biasanya "panel siasatan" terdiri dari pengurus atau pegawai syarikat. Jika pekerja tersebut menjadi ahli kepada sesuatu Kesatuan Sekerja, beliau boleh diwakili olehnya. Bagaimana jika tiada? Amat malang lagi jika sesuatu perusahaan itu tidak dibenarkan untuk diwujudkan Kesatuan Sekerja (seperti yang berlaku dalam industri elektronik sebelum ini). Sekarang ini pun, jumlah pekerja yang menyertai pelbagai Kesatuan Sekerja hanya berjumlah lebih kurang 10% dari jumlah pekerja seluruh Malaysia dan ini bermakna jumlah pekerja yang tidak berkesatuan pekerja adalah sangat besar dan ramai!.
Sudah tiba masanya bahawa sesuatu peraturan yang jelas dan mudah diadakan dalam Akta Kerja 1955 dimana proses penyiasatan dilakukan dan diambil sebelum tindakan disiplin diambil terhadap seseorang pekerja. Peraturan berkenaan diharapkan dapat memberikan hak dan perlindungan terhadap pekerja dari dibuang dan dikenakan tindakan disiplin dengan sewenang-wenangnya oleh majikan yang tidak bertanggungjawab. Dalam pada itu, syarikat yang terpaksa mengurangkan operasi atau berpindah tempat dan memungkinnya untuk membuang pekerja (retrench) perlulah dikenakan suatu peraturan yang lebih adil dari segi pembayaran pampasan yang wajar dan berpatutan. Kadar yang ditetapkan dalam Akta Kerja difikirkan amat terlalu rendah kerana kos hidup yang meningkat dan pekerjaan yang perlu diganti oleh pekerja tersebut. Adalah sangat wajar bagi kita terutama majikan untuk melihat bahawa para pekerja mereka itu sebagai insan yang punya maruah dan harga diri. Mereka juga merupakan aset (saham) penting bagi syarikat untuk menggandakan keuntungan. Layak mereka dilayan dengan lebih rasional dan berperikemanusiaan.
Langgan:
Catatan (Atom)