...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Khamis, 20 Oktober 2011

BERSAMA DALAM MENENTANG AKTA YANG MENINDAS PEKERJA

Adakah kita sebagai pekerja tahu bahawa MTUC dan Kesatuan Gabungan sedang merancang untuk mengadakan piket seluruh negara? Apakah kita sedar kenapa mereka ini akan berbuat sedemikian? Untuk makluman kita semua... mereka merancang ini semua adalah untuk KITA SEBAGAI PEKERJA!!!...
Kenapa? Apa sebabnya?

Jika anda:
- merasakan bahawa hak anda sebagai pekerja tetap dan stabil disyarikat tempat anda bekerja sekarang terjamin,
- merasakan diri anda selesa dan tiada masalah,
- merasakan masa depan kerjaya anak-anak dan generasi akan datang akan selamat...

maka, anda silap...

Ikuti rangkuman berikut yang dipetik dari facebook (http://www.facebook.com/pages/Kempen-Menentang-Perubahan-Akta-Yang-Menindas-Kaum-Pekerja/116791641762677?sk=wall)

Bantahan MTUC adalah berlandaskan kepada beberapa perkara yang melibatkan implikasi Undang-Undang, Perlindungan Jaminan Pekerjaan (Job Security), Kebajikan (Welfare) dan Organizing Kesatuan.

1. Implikasi Undang-Undang

Hubungan antara majikan dan pekerja berstatus tetap diikat melalui Undang-Undang termasuk Akta Kerja, Akta Perhubungan Perusahaan, Akta Kesatuan Sekerja dan akta-akta lain yang rel...evan dengan sesuatu industry. Majikan perlu mematuhi undang-undang pekerjaan dalam menjalankan operasinya ketika mendapatkan khidmat seseorang pekerja berstatus tetap.

Seseorang pekerja diambil secara kontak melalui khidmat Contractor For Labour tidak mempunyai ikatan undang-undang dengan majikan ditempat ianya bekerja. Kontrak perkhidmatan secara terus adalah antara Majikan dan Syarikat Contractor For Labour atau agentnya. Manakala pekerja tersebut pula hanya mempunyai kontrak pekerjaan dengan Syarikat Contractor For Labour yang amat rapuh.

Keadaan ini akan melupuskan hak pekerja tersebut untuk membuat sebarang tuntutan dengan syarikat tempat ia bekerja. Pekerja juga boleh ditamatkan perkhidmatan pada bila-bila masa oleh pihak Contractor For Labour atas sebab-sebab perkhidmatannya tidak diperlukan lagi tanpa mendapat apa-apa faedah penamatan (seperti yang dimenterai dalam kontrak perkhidmatannya dengan syarikat Contractor For Labour). Hubungan antara Employer dan Employee hanyalah antara Contractor For Labour atau agentnya dengan pekerja sahaja.

2. Jaminan Pekerjaan (Job Security)

Jaminan Pekerjaan Tetap (Permanent Job) – Majikan akan menggunakani pindaan akta ini untuk menjimatkan kos dalam meningkatkan profit syarikat. Pekerjaan berstatus tetap akan dihadkan dalam mana-mana syarikat dan pengambilan pekerja secara contract akan berleluasa.

Majikan akan menggunakan perkhidmatan syarikat atau agent Contractor For Labour untuk membekalkan tenaga kerja bagi sesuatu industry atau pekerjaan. Malahan Contactor For Labour tersebut pula akan mendapatkan bekalan tenaga kerja dari sub contractor yang membekalkan pekerja. Dengan itu majikan tidak perlu bersusah payah menanggung kos staff seperti medical, EPF,SOCSO dan mengujudkan Perjanjian Kolektif kerana apa yang perlu dilakukan oleh majikan untuk penjimatan kos adalah membuat bayaran secara terus kepada pihak kontraktor yang membekalkan tenaga kerja. Hubungan antara majikan dan pekerja tidak ujud dalam konteks kontrak pekerjaan. Majikan hanya perlu ada kontrak dengan pihak Contractor For Labour sahaja dan membuat bayaran perkhidmatan berdasarkan caj yang dikenakan. Contractor For Labour pula akan mengagihkan bayaran tersebut kepada pekerja-pekerja contract selepas menolak kos operasi mereka dan meraih keuntungan secara mudah.

Sebagai contoh Syarikat A hanya perlu membayar RM20,000 kepada satu syarikat Contractor For Labour (B) untuk membekalkan 15 pekerja production. Syarikat B pula akan membayar RM15,000 untuk syarikat C (agent Contractor For Labour) . Syarikat B akan membuat profit atas angin sebanyak RM5,000 kerana mendapatkan tender dari syarikat A.

Syarikat C seterusnya akan membayar sebanyak RM700 kepada setiap pekerja yang bekerja di lokasi syarikat A. Keuntungan yang diperolehi secara atas angin oleh syarikat C ialah RM4,500, syarikat B ialah RM5,000 dan pekerja hanya layak dapat RM700 setiap seorang sebulan.

3. Kebajikan Pekerja (Welfare)

Kebajikan pekerja yang diambil bekerja secara kontrak oleh agent Contractor For Labour akan terabai kerana majikan, Syarikat atau kilang tidak mempunyai ikatan kontrak pekerjaan yang sah disisi undang-undang secara terus dengan pekerja yang berstatus kontrak. Pekerja hanya terikat dengan kontrak perkhidmatan antara dirinya dan majikan yang bergelar Contractor For Labour.

4. Organizing Kesatuan

Pergerakan Kesatuan Sekerja samada In House Union atau National Union akan lumpuh dan pupus. Pekerja-pekerja berstatus kontrak tersebut akan hadapi kesukaran untuk di organize dan menubuhkan union kerana telah terbukti dalam situasi pekerja berstatus tetap, banyak Kesatuan cuba ditubuhkan tetapi mendapat kekangan dari majikan. Mereka yang berstatus kontrak akan mudah ditamatkan perkhidmatannya kerana Syarikat Contractor For Labour akan mengenakan peraturan yang ketat bagi menghalang penubuhan Kesatuan Sekerja.

Kos menamatkan perkhidmatan pekerja berstatus kontrak juga akan menjadi murah kerana majikan yang menggaji mereka tidak terikat dengan Perjanjian Bersama. Kegagalan menubuhkan Kesatuan akan menyebabkan Perjanjian Bersama tidak boleh diujudkan. Hak-hak dan faedah Perjanjian Bersama seperti kenaikan gaji, faedah perubatan, allowance dan lain-lain lagi dengan sendirinya tidak akan dirasai oleh pekerja yang diambil secara kontrak melalui Contractor For Labour atau agentnya.
Bila keadaan ini berlaku, lama kelamaan pergerakan Kesatuan Sekerja akan terhapus peringkat demi peringkat dan ini amat menguntungkan golongan kapitalis untuk memerah tenaga pekerja disamping hanya perlu menyediakan faedah asas (jika ada).
 
 INI ADALAH MALAPETAKA BAGI KAUM PEKERJA DI MALAYSIA...
 
MARI KITA SUARAKAN BANTAHAN KITA!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan