...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Isnin, 23 Mei 2011

Rasionalisasi Subsidi dan Rasionalisasi Gaji

Isu "merasionalisasikan" subsidi menjadi isu hangat sejak kebelakangan ini. Dengan menggunakan ayat rasional ini sahaja telah menaikkan harga gula sebanyak 20sen. Kini ada pula ura-ura untuk menaikkan harga minyak popular dikalangan rakyat biasa iaitu RON95 dan belum reda hal ini, secara tiba-tiba pula wujud tarif elektrik. Nampaknya peningkatan harga barangan tidak dapat dielakkan lagi. Begitulah rasionalnya dengan penggurangan subsidi.
Memang tidak dinafikan, kebanyakan harga barangan adalah diluar kawalan. Dan setiap peningkatan harga diperingkat global akan menyebabkan beban tanggungan kerajaan terhadap subsidi semakin bertambah. Tetapi adakah rakyat khususnya pekerja mampu menyerap kos yang sengaja "dilepaskan" oleh kerajaan? Jika kerajaan tahu menggunakan perkataan "rasionalisasi subsidi" dan agak molek kiranya kerajaan juga menggunakan perkataan yang sama untuk menjadi "rasionalisasi gaji". Adakah rasional jika gaji pekerja khususnya bawahan pada kadar RM500 ~ 720 sebulan? Peningkatan kos dijangkakan akan berada disekitar 10 hingga 20% dari harga asal. Ini bermakna masyarakat terpaksa mengeluarkan perbelanjaan yang lebih untuk barangan yang sama sedangkan kadar kenaikan gaji hanya sekitar 2.5 - 5% setahun!!. Tentunya ini tidak rasional.
Adalah lebih baik sebelum Kerajaan menetapkan untuk menarik semula pemberian subsidi, mereka perlulah membuat keputusan dalam menetapkan kadar gaji minimum dengan kadar segera. Jangan hanya tahu untuk menetapkan tarikh untuk berbincang tetapi semua kos telah dinaikkan. Cadangan asal untuk RM900 gaji minimum dan elaun COLA untuk pekerja swasta perlu difikirkan dan disegerakan. Pekerja sudah bosan mendengar perbandingan harga barangan di Malaysia dan di negara lain lebih murah dijadikan alasan.

Sebelum Rasionalisasikan Subsidi, sila Rasionalisasikan Gaji Pekerja!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan