...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Ahad, 13 Mac 2011

Garis Panduan OECD - Apa kepentingan Pekerja dan Kesatuan Sekerja?

Apa itu OECD?
  • Pertubuhan Kerjasama Ekonomi & Pembangunan (Organization of Economic Cooperation & Development)
  • Pertubuhan Antarabangsa untuk negara-negara "kaya" diketuai AS dan Eropah.
  • Ditubuhkan pada tahun 1948.
  • 34 negara anggota
    • Eropah: 24 negara (Austria, Belgium, Czech, Denmark, Finland, Perancis, Jerman, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Itali, Luxembourg, Belanda, Norway, Poland, Portugal, Slovakia, Slovenia, Sepanyol, Sweden, Switzerland, Turki dan UK)
    • Asia Pasifik: Jepun, Korea, Australia, New Zealand.
    • Amerika: AS, Kanada, Mexico, Chile.

Garis Panduan OECD Untuk Syarikat Multinasional (MNC)
  • Piawaian antarabangsa untuk "amalan korporat yang baik".
  • Dibentuk pada 1976 dan versi baru disemak semula pada Jun 2000.
  • Digunapakai negara-negara anggota OECD dan 6 negara bukan anggota (Brazil, Mesir, Israel, Romania, Latvia dan Slovenia).
  • Tujuan MNC ialah "bukan sahaja membuat untung, tetapi memperbaiki keadaan sosial di seluruh dunia".
  • Tiada ikatan undang-undang, hanya garis panduan sukarela.
  • Mengalakkan pembekal dan subkontraktor menggunapakai Garis Panduan ini.
  • Konsep syarikat Multinasional:
    • Syarikat yang beroperasi di lebih dari sesebuah negara,
    • Mengandungi 10 bab (garis panduan)
    • Terdiri dari:
      • Gagasan dan prinsip,
      • Dasar Umum,
      • Keterbukaan Maklumat,
      • Pekerjaan dan Hubungan Industri
      • Alam Sekitar,
      • Memerangi Rasuah,
      • Kepentingan Pengguna,
      • Sains & Teknologi,
      • Persaingan,
      • Percukaian.

Pekerjaan dan Hubungan Industri
Kesatuan Sekerja hanya akan menyentuh terhadap bab 4 yang biasanya menjadi pertikaian para majikan/syarikat MNC asal negara OECD ini.
  • Hak menjadi ahli Kesatuan Sekerja dan terlibat dalam Perundingan Bersama,
  • Penghapusan penggunaan buruh kanak-kanak,
  • Penghapusan amalan buruh paksa,
  • Tiada diskriminasi terhadap pekerja berdasarkan kaum, jantina, agama, pegangan politik, kewarganegaraan dan asal usul.
Adalah menjadi garis panduan bagi mana-mana syarikat multinasional (MNC) yang beroperasi atau berasal dari negara OECD untuk:
  • Menyediakan kemudahan kepada wakil-wakil pekerja untuk Tuntutan Bersama,
  • Menyediakan maklumat yang cukup untuk perundingan yang membina,
  • Memerhatikan piawaian buruh kebangsaan di negara hos,
  • Mempromosikan kesihatan dan keselamatan pekerjaan,
  • Menyediakan latihan pekerjaan yang wajar,
  • Menyediakan notis wajar dan kerjasama yang bermakna dalam kes pembuangan beramai-ramai,
  • Tidak mengancam untuk memindahkan keseluruhan atau sebahagian kilang ke negara lain sebagai alasan tindakan tuntutan bersama,
  • Membenarkan wakil-wakil pekerja untuk berbincang dengan wakil pengurusan yang berkuasa untuk membuat keputusan.

Dalam permasalahan kes perlanggaran Garis Panduan OECD, tindakan berikut boleh dilakukan oleh Kesatuan Sekerja:
  • Kumpul bukti yang jelas mengenai permasalahan,
  • Tulis laporan kes dengan kukuh,
  • Hubungi Kesatuan Sekerja Wilayah/Nasional
  • Melalui kerjasama Kesatuan Sekerja Wilayah/Nasional dan Kesatuan Sekerja Antarabangsa seperti IMF, ICEM dan sebagainya, akan menyediakan maklumat dan kempen solidariti.
  • Membangkitkan kes atau isu tersebut kepada National Contact Point (NCP) dari negara OECD yang berkaitan dan ibupejabat OECD sekaligus.
Dalam prosedur ini, penyelarasan dan kerjasama antara kesatuan/individu dan pertubuhan gabungan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa adalah sangat penting dan perlu untuk menyelesaikan masalah. Ia mungkin memerlukan masa yang panjang untuk selesai, tetapi melalui proses ini, tekanan kepada syarikat, membangkitkan kesedaran pekerja, publisiti kes kepada umum dan memperkukuhkan hubungan dengan kesatuan termasuk antarabangsa.

Sabtu, 5 Mac 2011

Kesetiaan Pekerja Kepada Syarikat: Apakah balasannya?

Seperti yang telah dibicarakan sebelum ini, seseorang pekerja yang dibuang kerja akan menganggap itu suatu "hukuman" berat yang perlu ditanggung oleh pekerja tersebut. Itulah tindakan yang biasa diambil jika syarikat mendapat sesuatu masalah terutama dari segi ekonomi. Contoh, seperti kegawatan ekonomi yang berlaku dalam tahun 1998 dan 2008. Adakah ini perkara biasa yang sentiasa ditanggung oleh kaum pekerja?. Banyak juga diberhentikan kerana salah urus tadbir syarikat?. Apakah salah urus tadbir ini disebabkan oleh kaum pekerja?

Tetapi kali ini kita akan membicarakan tentang KESETIAAN. Kaum pekerja boleh bekerja bertahun lamanya dengan syarikat yang sama. Ada yang bekerja semenjak mula mengenali alam pekerjaan sehingga menjejaki usia persaraan. Ada juga pekerja yang mula bekerja sejak syarikat memulakan operasi dan berterusan sehingga syarikat berkembang pesat. Kesetiaan ini bukan boleh dijualbeli dengan mudah oleh syarikat walaupun syarikat itu mungkin mengabaikan kebajikan pekerja tersebut dan ada juga tidak mengiktiraf kesetiaan mereka. Bagi kebanyakan yang lain, syarikat boleh bermegah dengan award perkhidmatan yang biasanya diberikan kepada mereka yang berkhidmat 5, 10, 15, 20 tahun dan seterusnya. Award biasanya merupakan wang tunai, jam tangan, emas atau sebagainya. Mari kita berfikir sejenak berkenaan dengan persoalan-persoalan dibawah ini dan diharap para pekerja ataupun jika ada pihak majikan yang membacanya dapat menilainya:

  • Berpatutankah harga kesetiaan dibayar dengan award yang tetapkan?
  • Apa pula purata kadar kenaikan tahunan mereka? 
  • Apa sebabnya pekerja masih meneruskan kesetiaan mereka walaupun syarikat mungkin ada ketikanya tidak mempedulikan kebajikan pekerja itu?
  • Apakah pekerja itu hanya "alat" kepada syarikat untuk mengeluarkan produk mereka?
  • Apakah opsyen untuk mengurangkan kos, pekerja yang setia ini akan dikecualikan dari dihentikan dari tugasnya?
Banyak aduan yang didengari oleh pegawai kesatuan berkenaan dengan pekerja yang setia ini. Mereka kadang-kala seolah-olah tidak dihiraukan pengorbanan kesetiaan mereka terhadap syarikat. Ada yang mengadu bahawa tangga gaji mereka telah menjadi maksimum dan tidak memungkinkan mereka untuk mendapat kenaikan lagi. Untuk mendapat kenaikan pangkat, jauh sekali. Ada juga yang menunggu saban tahun, menagih sebarang bonus dari keuntungan syarikat. Malah, ramai juga diberhentikan semata-mata untuk mengurangkan kos dengan mengambil pekerja baru yang bergaji lebih murah.

Kesimpulan dari ini,
  • Pekerja yang setia telah terbukti bahawa mereka mampu bersama dengan syarikat walaupun disaat-saat ekonomi syarikat tidak baik. Dalam erti kata lain, bersama dengan syarikat semasa waktu susah dan senang.
  • Pengorbanan kesetiaan bagi mencapai belasan mahupun puluhan tahun perkhidmatan amat memerlukan kesabaran. Dengan pelbagai kerenah birokrasi dalaman, penuh dengan hieraki atasan, tekanan pengeluaran dan sebagainya, mereka tetap bersabar dan terus berkhidmat. 
  • Pengorbanan mereka dibayar dengan gaji bulanan dan award. Jika pekerja bernasib baik, mereka juga mungkin mendapat bayaran bonus tahunan. 
  • Mereka terdedah secara langsung kepada pengeluaran syarikat tetapi imbuhannya hanya sekelumit dari keuntungan syarikat.
Kaum pekerja disesebuah perusahaan sebenarnya adalah merupakan pemegang saham yang terbesar. Tanpa mereka, tiada pengeluaran dan tiadalah keuntungan. Apatah lagi mereka yang terus setia berkhidmat dalam jangka masa lama. Peranan mereka ini sepatutnya majikan atau syarikat tidak memandang remeh dan hanya menganggap bahawa gaji yang mereka terima berpatutan. Kebajikan mereka perlu dijaga kerana mereka juga berperanan menjaga kebajikan syarikat dan menjaga harta syarikat. Saling hormat menghormati paling penting untuk memupuk keharmonian tempat kerja. Imbuhan atau ganjaran itu hanya solekan sahaja. Pekerja tidak mahu majikan menganggap mereka ini umpama meminta sedekah dari majikan. Majikan yang prihatin akan membuatkan pekerja terus setia berkhidmat. Jangan hanya bersikap hipokrit dalam berhadapan dengan pekerja. Dan janganlah pula bila terpaksa mengurangkan kos, pekerja ini digantikan dengan pekerja baru yang lebih murah dan tidak semestinya pekerja baru ini akan berterusan setia dengan syarikat. Akhirnya siapa yang rugi?

RESPECT AND TAKE A GOOD CARE OF LOYAL WORKERS...

    Sabtu, 19 Februari 2011

    Hak Pekerja Terhadap Pekerjaannya

    Bagi mana-mana pekerja di Malaysia atau dimana-mana sahaja pelusuk dunia, mendapat pekerjaan dan memperolehi upah yang baik adalah sesuatu penyelamat atau dianggap sebagai penyambung kehidupan seharian. Tetapi apabila seseorang pekerja itu ditamatkan atau dalam bahasa yang tidak mahu didengar oleh pekerja iaitu "dibuang kerja", ia umpama sesuatu "hukuman" berat terpaksa dipikul oleh pekerja terbabit. Hal ini akan memberikan kesan yang berat sama ada dari segi fizikal mahupun mental. Saraan hidup yang digalas oleh pekerja tersebut semakin berat jika selagi tidak mendapat "ganti" kerja. Seseorang pekerja yang kehilangan pekerjaan bermakna beliau kehilangan mata pencarian atau punca rezeki. Kesannya besar untuk ditanggung oleh beliau sendiri dan keluarga terbabit. Secara ringkasnya, pekerjaan yang memberikan upah adalah sesuatu yang sangat penting dan berharga buat kaum pekerja.
    Penulis pernah membaca kiriman email dari seorang pekerja warga Eropah yang mengadu terpaksa diberhentikan akibat perpindahan syarikat untuk mencari keuntungan yang lebih atas kadar upah yang lebih murah di negara lain. Pekerja juga menyatakan, sebelum ini beliau memperolehi kadar gaji yang cukup untuk mengupah 3 orang Jurutera dalam sektor perkilangan di Malaysia. Beliau cuba menyedarkan majikannya itu dengan menyenaraikan segala usaha dan sumbangannya terhadap syarikat tetapi majikannya lebih berminat untuk menambahkan lagi kadar keuntungan syarikat daripada memikirkan kebajikan pekerja tersebut. Syarikat tersebut telahpun memindahkan semua perusahaannya ke Malaysia dan berharap akan memperolehi keuntungan yang diharapkan. Dengan memperluaskan organisasi syarikat di Malaysia, syarikat tersebut dianggap diantara syarikat yang berkembang dengan pesat dan warga kerjanya di Malaysia mencapai lingkungan 10,000 orang pada sesuatu masa dan cawangannya boleh dilihat wujud di serata Malaysia. Malangnya disebabkan salah urus, salah perancangan dan terlalu boros, banyak cawangannya terpaksa ditutup dan digabungkan untuk mengurangkan kos. Ramai pekerjanya terpaksa diberhentikan atau bahasa yang selalu dipakai "retrenchment" dan ini adalah contoh salah satu punca kehilangan pekerjaan di Malaysia dan ianya biasa berlaku dan pasti akan berlaku terhadap industri ELEKTRONIK terutama pembuatan.
    Terdapat juga pekerja yang dibuang kerja dengan cara yang tidak adil. Majikan biasanya menganggap mereka mempunyai hak untuk mengambil tindakan terhadap pekerja mereka termasuk memberhentikan pekerja tersebut sesuai dengan peruntukan undang-undang. Namun kegagalan majikan dalam mengadakan siasatan (inquiry), walaupun pekerja tersebut termasuk dalam Akta Kerja 1955 dan masih boleh dipulihkan melalui perbicaraan di Mahkamah Perusahaan. Jika pembuangan pekerja itu didapati tidak adil, maka Mahkamah akan memutuskan supaya pekerja tersebut diambil semula tanpa kehilangan apa-apa faedah. Persoalannya, adakah adil siasatan domestik yang dijalankan oleh majikan? Kebanyakan keputusan dari siasatan domestik akan berakhir dengan kehilangan pekerjaan oleh mereka yang disiasat dan biasanya "panel siasatan" terdiri dari pengurus atau pegawai syarikat. Jika pekerja tersebut menjadi ahli kepada sesuatu Kesatuan Sekerja, beliau boleh diwakili olehnya. Bagaimana jika tiada? Amat malang lagi jika sesuatu perusahaan itu tidak dibenarkan untuk diwujudkan Kesatuan Sekerja (seperti yang berlaku dalam industri elektronik sebelum ini). Sekarang ini pun, jumlah pekerja yang menyertai pelbagai Kesatuan Sekerja hanya berjumlah lebih kurang 10% dari jumlah pekerja seluruh Malaysia dan ini bermakna jumlah pekerja yang tidak berkesatuan pekerja adalah sangat besar dan ramai!.
    Sudah tiba masanya bahawa sesuatu peraturan yang jelas dan mudah diadakan dalam Akta Kerja 1955 dimana proses penyiasatan dilakukan dan diambil sebelum tindakan disiplin diambil terhadap seseorang pekerja. Peraturan berkenaan diharapkan dapat memberikan hak dan perlindungan terhadap pekerja dari dibuang dan dikenakan tindakan disiplin dengan sewenang-wenangnya oleh majikan yang tidak bertanggungjawab. Dalam pada itu, syarikat yang terpaksa mengurangkan operasi atau berpindah tempat dan memungkinnya untuk membuang pekerja (retrench) perlulah dikenakan suatu peraturan yang lebih adil dari segi pembayaran pampasan yang wajar dan berpatutan. Kadar yang ditetapkan dalam Akta Kerja difikirkan amat terlalu rendah kerana kos hidup yang meningkat dan pekerjaan yang perlu diganti oleh pekerja tersebut. Adalah sangat wajar bagi kita terutama majikan untuk melihat bahawa para pekerja mereka itu sebagai insan yang punya maruah dan harga diri. Mereka juga merupakan aset (saham) penting bagi syarikat untuk menggandakan keuntungan. Layak mereka dilayan dengan lebih rasional dan berperikemanusiaan.

    Khamis, 17 Februari 2011

    MTUC: Ada majikan cuba lemahkan kesatuan sekerja (Malaysiakini)

    Para majikan tidak seharusnya menyekat usaha kesatuan-kesatuan sekerja yang sah daripada melaksanakan tunggungjawab mereka demi mengekal dan mengukuhkan keharmonian hubungan industri yang dikecapi negara, kata presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Mohd Khalid Atan.

    Beliau berkata tiada tunjuk perasaan atau ketegangan secara besar-besaran berlaku dalam negara sejak 2001, kerana rata-rata kepimpinan kesatuan sekerja ketika ini lebih bertanggungjawab yang memilih untuk berunding secara aman dalam menangani setiap isu.
    Bagaimanapun menurutnya sejak kebelakangan ini beliau mendapati ada kalangan majikan yang menggunakan taktik yang tidak beretika untuk melemahkan kesatuan sekerja.
    "Mereka sering menggunakan taktik menggalakkan penubuhan kesatuan sekerja dalaman yang disertai pekerja-pekerja yang menyokong mereka untuk menjatuhkan atau sabotaj kesatuan sekerja yang sah," katanya kepada Bernama.
    Beliau berkata ini adalah cara tidak langsung yang sering digunakan bagi mencampuri urusan kesatuan.
    "Dalam jangka masa panjang taktik ini akan memakan diri apabila para pekerja terpengaruh dengan janji-janji palsu yang diberikan oleh pihak pengurusan kepada kesatuan sekerja dalaman, yang sehati dengan majikan," katanya.
    Khalid berkata salah satu anggota gabungan MTUC, Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Bank (Nube) kini berhadapan dengan keadaan sama apabila sebuah kesatuan sekerja ditubuhkan dengan sokongan pihak pengurusan.
    "Kami difahamkan pegawai-pegawai Nube dihalang daripada menjalankan tugas di bank) dan keutamaan diberikan kepada kesatuan sekerja dalaman," katanya.
    Beliau berkata pendaftar Kesatuan Sekerja perlu menjalankan siasatan dengan segera ke atas perkara ini, kerana jika dibiarkan ia akan memusnahkan kesatuan-kesatuan sekerja.
    Nube merupakan kesatuan sekerja terbesar dan tertua dalam sektor kewangan di Malaysia dan mewakili kira-kira 40,000 daripada 70,000 pekerja dalam sektor itu.
    - Bernama

    Selasa, 15 Februari 2011

    KSIEWSSM: 1 Tahun Perjalanan

    Pada 11 Mac 2011 ini, KSIEWSSM bakal berusia setahun penubuhannya. Pelbagai cabaran dan dugaan ditempuhi selama setahun ini. Keahlian dari pekerja dari pelbagai syarikat merangkumi 3 negeri (Johor, Melaka dan Negeri Sembilan) bertambah saban bulan. Tenaga yang digemblengkan oleh Majlis Eksekutif, Pegawai Kesatuan dan juga ahli bagi menguatkan KSIEWSSM tidak pernah putus malah semakin bertambah. Ini adalah satu dari petanda baik bagi perjalanan KSIEWSSM berikutnya.

    Pelbagai ragam pekerja dapat diperhatikan dan disaksikan oleh semua yang terlibat dalam KSIEWSSM. Ramai pekerja elektronik yang positif dan terbuka untuk menerima KSIEWSSM untuk mewakili mereka. Malah mereka tidak takut untuk bersama-sama berkempen untuk keahlian KSIEWSSM. Tidak sedikit juga ditemui, mereka-mereka yang negatif, takut, kuno dan terlalu percayakan mitos bahawa akan kehilangan kerja jika terbabit dengan Kesatuan Sekerja. KSIEWSSM tidak menyalahkan mereka kerana berpendirian begitu kerana kurang sekali pendedahan terhadap kebebasan untuk berkesatuan, kebebasan untuk bersuara, kebebasan untuk memperjuangkan hak sendiri dan sebagainya. KSIEWSSM melalui Majlis Eksekutif dan Pegawainya bersedia untuk memberikan penerangan yang sewajarnya kepada mereka yang ingin faham dan ingin tahu dengan lebih lanjut. Cuma yang tinggal adalah mereka-mereka yang langsung tidak mahu faham, seperti "katak didalam gelas".

    Masalah pekerja yang dikutip selama setahun ini adalah sama setiap kali proses penerangan dan soaljawab berjalan. Masalah gaji pokok yang rendah, bayaran kerja lebih masa, masalah cuti, masalah kos hidup meningkat, masalah kebajikan yang tidak dipedulikan oleh majikan dan sebagainya sudah menjadi lumrah dalam setiap pekerja yang ditemui. Ini menunjukkan tidak kira sama ada pekerja itu bekerja di sebuah syarikat kecil (SME), multinasional atau transnasional, masalah ini akan tetap ada. Tetapi siapakah yang akan memahami permasalahan ini? Majikan atau Kerajaan? KSIEWSSM amat faham masalah ini, kerana kami terdiri dari para pekerja itu sendiri.

    Dalam perjalanan memperjuangkan nasib pekerja Elektronik, KSIEWSSM akan senantiasa terbuka untuk menjalinkan kerjasama dengan mana-mana pihak demi pekerja yang diwakilinya. Ini bagi memastikan matlamat asal penubuhan dapat direalisasikan. Jalinan kerjasama diantara Kesatuan Sekerja lain seperti KSIEWBSM, MTUC dan sebagainya, akan dieratkan lagi demi kepentingan pekerja keseluruhannya. KSIEWSSM juga tidak menolak untuk bersama-sama dengan majikan yang bertimbang rasa terhadap pekerja mereka dalam meningkat pengeluaran mereka.

    Dalam tahun mendatang, KSIEWSSM berharap para pekerja sektor elektronik dapat membuka minda fikiran mereka untuk mendapatkan keterangan lanjut berkenaan dengan Kesatuan Sekerja. Usaha lebih berkesan bagi meningkatkan jumlah keahlian akan dijalankan dengan lebih berkesan dan kerap. Juga usaha untuk memperolehi Pengiktirafan dan seterusnya mengikat Perjanjian Bersama (CA) dengan majikan akan dipastikan supaya berjaya.

    Akhir kata, perjalanan KSIEWSSM masih jauh dan banyak rintangan luaran dan dalaman pasti akan ada. Tetapi demi memperjuangkan hak pekerja, tiada apa yang dapat menghalang usaha KSIEWSSM untuk meneruskan perjalanan. Amat malang jika ada warga kita sendiri (Warga Malaysia) berusaha untuk mengagalkan usaha ini dalam melahirkan masyarakat berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.

    Dari Pekerja Untuk Pekerja Demi Pekerja,

    KSIEWSSM

    Ahad, 6 Februari 2011

    MTUC mahu menteri batal kesatuan dalaman Maybank

    KUALA LUMPUR, 7 Feb — Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) menggesa Kementerian Sumber Manusia menghentikan serta-merta amalan meluluskan penubuhan kesatuan sekerja dalaman jika sudah ada kesatuan kebangsaan mewakili para pekerja di sesebuah organisasi.
    Sehubungan itu, badan induk kesatuan sekerja tersebut menggesa Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S Subramaniam membatalkan kelulusan penubuhan kesatuan dalaman Maybank, yang diberikan awal tahun ini, sedangkan pekerja bank utama itu — peringkat perkeranian — sudah pun mempunyai Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE) untuk mewakili pekerja dalam kategori yang sama.
    NUBE mewakili pekerja peringkat perkeranian bank sejak lima dekad lalu.
    “Apabila sudah ada kesatuan kebangsaan yang mewakili pekerja, maka tidak harus ada kesatuan dalaman bagi kategori pekerja yang sama... MTUC berpendirian perkara ini tidak patut wujud,” kata Setiausaha Agung MTUC Abdul Halim Mansor kepada The Malaysian Insider.
    Sehubungan itu kata Halim, pihaknya sudah menulis surat kepada Dr Subramaniam bagi membincangkan perkara tersebut.
    Halim berkata, jika amalan itu diteruskan ia akan membunuh pertumbuhan kesatuan di negara ini, selain mewujudkan perhubungan perusahaan yang tidak sihat di tempat kerja.
    “Kami merasakan Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja telah khilaf dalam meluluskan penubuhan kesatuan dalaman Maybank ini sedangkan di bank sudah ada kesatuan kebangsaan,” katanya.
    “Kalau dilihat di bawah Seksyen 12 Akta Kesatuan Sekerja, ada elemen khilaf dalam isu ini di pihak Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja... kelulusan ini agak musykil, ada kekhilafan,” katanya.
    Halim juga berpendapat sebelum kelulusan diberikan Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja sewajarnya telah memanggil pengurusan NUBE untuk membincangkan perkara tersebut.
    “Sepatutnya jabatan ini telah memanggil NUBE untuk mendapatkan pandangan sama ada wujud apa-apa masalah dan sebagainya sebelum meluluskan kesatuan dalaman... apa pun NUBE sudah wujud di Maybank, dan tidak harus ada satu kesatuan dalaman di organisasi yang sama, mewakili kategori pekerja yang sama,” katanya.
    NUBE juga mengadakan perjanjian bersama dengan pengurusan Maybank bagi kategori pekerja mereka wakili.
    Kesatuan itu juga telah meminta campur tangan menteri sebelum membawa kes ke mahkamah.
    Halim mengakui kes seperti itu pernah wujud lebih 10 tahun lalu, juga membabitkan kesatuan dalam industri perbankan tetapi telah diatasi dengan tindakan kementerian itu.
    “Dulu pernah ada kes macam ini, tetapi sudah lama tidak wujud. Sekarang muncul semula,” kata beliau sambil menambah perkembangan itu juga bertentangan dengan Akta Perhubungan Perusahaan.
    Akhir bulan NUBE menggesa Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Kesatuan Sekerja Omana Pillai menyemak keputusan mendaftar kesatuan dalaman pekerja bukan eksekutif Maybank kerana ia bercanggah dengan Seksyen 12 Akta Kesatuan Sekerja 1959.
    Setiausaha Agung NUBE, J. Solomon mendakwa seksyen itu dengan jelas menyatakan bahawa kesatuan sekerja lain tidak boleh didaftarkan jika telah wujud satu kesatuan sekerja yang mewakili pekerja dalam sesebuah syarikat, perniagaan, pekerjaan atau industri.
    “Sudah lebih 50 tahun NUBE mewakili 5,000 pekerja Maybank.
    “Kami berpendapat Ketua Pengarah mungkin tidak mempunyai maklumat yang berkaitan sepenuhnya ketika menilai permohonan kesatuan dalaman itu,” katanya.
    Beliau juga berharap pihak pengurusan Maybank tidak terbabit dalam penubuhan kesatuan itu kerana ia terikat dengan perjanjian kolektif sedia ada bersama NUBE.
    Difahamkan bahawa jawatankuasa sementara kesatuan dalaman tersebut didominasi bekas anggota NUBE dan ia mungkin mempunyai kaitan dengan isu bonus.
    NUBE mempunyai pertikaian dengan Maybank berhubung isu bonus sejak Jun 2009.
    Ia menuntut bonus sebanyak 80 bulan untuk anggotanya berdasarkan rasional bahawa pengurus kanan dan pegawai kontrak bank itu mendapat bonus lapan bulan setiap tahun sejak sepuluh tahun lepas, yang tidak diberikan kepada anggota NUBE.

    (Petikan dari Malaysian Insider)

    Rabu, 2 Februari 2011

    Selamat Tahun Baru Cina Dari Warga KSIEWSSM

    Buat semua ahli dan warga pekerja yang berketurunan Cina,


    SELAMAT TAHUN BARU CINA, GONG XI FA CHAI...

    Dari Majlis Eksekutif, Pegawai dan Ahli KSIEWSSM seluruh Johor, Melaka dan Negeri Sembilan.