...KESATUAN BERJUANG BAGI MENDAPATKAN TANGGA GAJI YANG BERPATUTAN, TEMPAT KERJA YANG SELAMAT SERTA SELESA DAN TIADA DISKRIMINASI...

Selasa, 14 September 2010

KSIEWSSM: "Kenapa Majikan Takut Terhadap Kesatuan Sekerja?"

KSIEWSSM hari ini melahirkan rasa kesal terhadap segelintir majikan yang takut untuk berhadapan dengan Kesatuan Sekerja serta mengiktiraf dan seterusnya membiarkan pekerjanya bebas memilih untuk menyertai Kesatuan Sekerja tersebut. Hal ini berlaku setiap kali KSIEWSSM menghantar surat untuk mendapatkan Pengiktirafan dari majikan tersebut dan malangnya majikan sering kali menafikan permohonan ini. Ini menjadikan proses tuntutan menjadi lebih panjang dan kebajikan pekerja mereka sering kali tergendala. Apakah majikan tidak mempedulikan kebajikan pekerja mereka dijaga oleh Kesatuan?

Tujuan Kesatuan Sekerja ditubuhkan adalah diantaranya menjaga kebajikan ahli (pekerja) yang kadangkalanya berada diluar pandangan dan perhatian majikan mereka. Apakah tindakan ini salah? Banyak tindakan para majikan yang boleh dipersoalkan selepas mereka ini menerima surat permohonan dari Kesatuan Sekerja, dan antaranya;
  • Tindakan Majikan: Menaikkan gaji atau pangkat pekerja yang disyaki terlibat dengan aktiviti Kesatuan dan juga majoriti pekerja. Persoalannya: Kenapa perlu menaikkan gaji atau pangkat pekerja secara mendadak selepas memperolehi maklumat atau surat rasmi dari Kesatuan? Kenapa tidak sebelum ini majikan secara sukarela menaikkan gaji mereka jika tiada Kesatuan?
  • Tindakan Majikan: Membuat undang-undang baru yang tidak terkandung didalam syarat perkhidmatan asal. Tindakan tatatertib dikenakan jika ingkar. Persoalannya: Kenapa majikan tidak mendapatkan persetujuan pekerja terlebih dahulu? Adakah tindakan ini mendapat "perkenan" dari Jabatan Buruh misalannya?
  • Tindakan Majikan: Mengambil inisiatif untuk menubuhkan Kesatuan Sekerja peringkat dalaman (Kesatuan Dalaman) dan terdapat juga majikan yang membiayainya. Persoalannya: Ini adalah salah mengikut Akta Kesatuan Sekerja. Majikan berselindung dibelakang pekerja yang dikawalnya. Kenapa sebelum ini, terdapat kes pekerja yang cuba untuk menubuhkan Kesatuan Sekerja telah ditindas, didera secara psikologi atau dibuang?! Kenapa sekarang setelah wujudnya keahlian Kesatuan dikalangan pekerja mereka, majikan dengan kadar segera mencari, menaja dan mengalakkan penubuhan Kesatuan Dalaman?
  • Tindakan Majikan: Mengugut, memaksa dan mengarahkan pekerja membuat sesuatu pekerjaan diluar dari syarat perkhidmatan yang ditandatangani pekerja (spt: ditukar jabatan, disuruh membuat sesuatu kerja diluar skop bidang mereka, ditukar waktu kerja, tidak dibenarkan mengambil cuti bergaji, mencari kesalahan remeh dengan maksud untuk mengambil tindakan tatatertib dan sebagainya). Persoalannya: Apakah dengan tindakan majikan ini bertujuan untuk mengubah dan mempengaruhi psikologi pekerja supaya berpendapat wujudnya Kesatuan telah menyusahkan pekerja yang menyertainya? Kenapa tindakan ini menjadi rakus selepas menerima surat rasmi Kesatuan?
Wujudnya Kesatuan Sekerja bertujuan untuk memimpin pekerja teramai bagi mewujudkan suasana harmoni antara majikan dan pekerja mereka. Kewujudan Kesatuan Sekerja bukan untuk "berperang" dan berkerat rotan dengan majikan, jadi apa perlunya majikan takut? Kesatuan hanya mewakili pekerja yang selama ini takut, gentar dan bimbang untuk berhadapan dan menuntut hak mereka dengan majikan. Apakah hak mereka ini hanya boleh dituntut oleh mereka? Selama mana majikan telah beroperasi dan mengaut keuntungan tetapi berapa kali mereka berhadapan dengan tuntutan pekerja secara individu?

Perbandingan seperti negara-negara maju, Kesatuan Sekerja mereka dibenarkan dan diiktiraf malah pekerja mereka dibenarkan menyertainya kerana ianya menjadi pra-syarat majikan semasa perjanjian syarat perkhidmatan. Kesan psikologinya terhadap pekerja, mereka akan merasa bahawa majikan mereka mengambil berat terhadap kebajikan pekerja. Ini dapat menjamin masa depan pekerja tersebut bersama majikan dan juga meningkatkan produktiviti (pengeluaran) majikan.

Kesatuan Sekerja boleh memainkan peranan besar kepada industri keseluruhannya. Sama ada membantu pekerja mendapatkan hak mereka mahupun membantu majikan dalam menghadapi masalah pekerja; semuanya boleh dibawa didalam perbincangan mereka kelak. Adakah perkara ini menjadi penghalang kepada suasana harmoni?

KSIEWSSM dengan terbuka hati menjemput para majikan bersama-sama untuk membincangkan masalah yang dihadapi tentang pekerja dan menilai baik buruk setiap tuntutan Kesatuan dan apa yang boleh Kesatuan bantu majikan ini.

Khamis, 9 September 2010

Veteran unionist dies in road accident






BUKIT MERTAJAM: Veteran trade unionist Francis Xavier, 59, died when his motorcycle was involved in a head-on collision with a car which had skidded into the opposite lane at Jalan Kulim. Four other motorcyclists were also injured in the incident which occurred at about 11.30pm on Tuesday night. The driver of the car, who is believed to be in his 20s, had apparently lost control of the vehicle, causing it to skid and collide with the motorcycles. Francis, who sustained serious abdominal injuries, died at 4am at the district hospital here.
Three motorcyclists are still being warded while one received outpatient treatment. Francis’ brother Henry Basil, 55, said Francis was a bachelor who lived alone in a rented house in Taman Remia here. Malaysian Trade Union Congress Penang branch secretary K. Veeriah said Francis had been involved in the trade union movement for more than three decades. “It is a big loss to the movement. I, too, have lost a friend because he was my schoolmate at Bukit Mertajam High School in the mid ‘70s,” he said. “In March, he was appointed the coordinator of the newly registered northern region Electronics Workers Union,” he said. Central Seberang Prai OCPD Asst Comm Azman Abd Lah appealed to eyewitnesses to come forward to assist in investigations.
Source: http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/9/9/nation/7004514&sec=nation

Belasungkawa: Saudara Francis Xavier

KSIEWSSM menzahirkan rasa simpati teramat kepada keluarga saudara Francis Xavier yang meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya pada 8 September 2010. Beliau adalah seorang yang berdedikasi sebagai Penyelaras Kesatuan Sekerja Industri Elektronik Wilayah Utara (KSIEWUSM) dan belum pun panas beliau membimbing perjuangan KSIEWUSM.

KSIEWSSM mengucapkan takziah kepada keluarga beliau, dan semoga tabah menghadapi dugaan ini.

Saudara Francis Xavier,
Akhir kata,
Warga KSIEWSSM masih belum sempat mengenali dan mengutip pengalaman, tunjukajar dan ilmu yang saudara ada dan saudara telah pergi meninggalkan kami dan rakan-rakan. Semoga dengan pemergian saudara menginspirasikan perjuangan keseluruhan Kesatuan Sekerja Wilayah (Utara, Barat, Timur dan Selatan)

Selasa, 7 September 2010

Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri Dari Warga KSIEWSSM


Kami terdiri dari Presiden, Setiausaha Agung, Bendahari Agung dan Ahli Majlis Eksekutif serta Warga Kerja KSIEWSSM (Penyelaras, Penganjur, Setiausaha Eksekutif dan Kakitangan) ingin mengucapkan;

Salam Lebaran 2010, kepada semua kaum pekerja terutama kepada ahli-ahli KSIEWSSM, warga kerja sektor elektronik, Ahli Majlis Eksekutif (KSIEWBSM, KSIEWUSM dan KSIEWTSM), Ahli Majlis MTUC dan mereka-mereka yang mengetahui dan mengenali Kesatuan ini.
Kami memohon maaf sekiranya terdapat salah silap tutur kata, penulisan yang dipaparkan dan perkembangan  KSIEWSSM ini didapati menyinggung para pembaca. Diharap Lebaran kali ini, amat bermakna bagi semua kaum pekerja sekelian dan memberikan 'sinar' baru buat kita semua.


BERSATU KITA TEGUH, BERCERAI KITA ROBOH.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MOHON MAAF ZAHIR DAN BATIN.




Ahad, 5 September 2010

Kebergantungan terhadap Pekerja Asing Membimbangkan!

Secara majoritinya, majikan amat bergantung kepada pekerja asing iaitu sekurang-kurangnya hampir 60% dari jumlah pekerja mereka adalah pekerja asing. Ini amat membimbangkan kerana disebabkan pekerja ini dibayar dengan amat murah dan boleh dan senang dikawal oleh majikan. Ia berlainan dibandingkan dengan pekerja tempatan yang mana, kadar "turn-over" mereka amat tinggi dimana antara faktor-faktor penyebab adalah:
  • Kadar gaji yang dibayar amat rendah; sebagai perbandingan ~ seseorang pekerja di sektor perkilangan dibayar dengan kadar RM450 ~ RM600 sebulan, manakala sekiranya seseorang itu bekerja secara sambilan atau di restoran makanan segera, mereka dibayar pada kadaran RM4/jam atau RM35/hari. Mereka tidak perlu bekerja lebih dari 8 jam untuk memperolehi kadar gaji lebih dari RM700 sebulan!.
  • Persekitaran tempat kerja yang tidak selamat, selesa dan sihat; terdapat majikan yang tidak mengendahkan tentang keselamatan, keselesaan dan kesihatan pekerja ditempat kerja. Kadang-kala, isu ini tidak mendapat perhatian majikan dan mereka hanya memenuhi syarat jika terdapat penilaian jabatan terbabit atau sekiranya terdapat kemalangan ditempat kerja.
  • Waktu kerja; terdapat kes dimana pekerja dipaksa bekerja lebih masa dan tindakan disiplin diambil bagi pekerja yang ingkar. Kerja lebih masa disatu perkara amat diperlukan oleh sesetengah pekerja tetapi ianya sepatutnya boleh dibuat perbincangan antara pekerja dan majikan.
  • Diskriminasi; menjadi satu dari masalah utama yang dihadapi oleh para pekerja. Majikan mengamalkan dasar diskriminasi dari segi bangsa (kaum), jantina, agama dan sebagainya. Sering berlaku dimana seseorang pekerja yang berkemahiran tetapi tidak diberikan perhatian atau penghargaan khusus kerana disebabkan diskriminasi ini.

Majikan yang menghadapi masalah ini mengambil jalan mudah dan pintas iaitu dengan mengambil pekerja warga asing ataupun secara kontrak . Majikan menganggap dengan pengambilan pekerja warga asing dan kontrak ini akan menyelesaikan masalah mereka, tetapi ianya akan menyebabkan:
  • Masalah penggangguran dikalangan pekerja warga tempatan,
  • Masalah sosial yang dibawa oleh pekerja asing,
  • Masalah penyakit berjangkit dan sebagainya.
Perkara berlaku sekarang ini amat membimbangkan dan tidak mustahil jika dimasa hadapan, pihak majikan akan menggaji keseluruhan operasi mereka kepada pekerja asing. Pihak KSIEWSSM memandang serius terhadap perkara ini dan berharap Kerajaan dan juga majikan bersama-sama membendung genjala pengambilan pekerja asing ini agar warga tempatan dapat digajikan dengan bayaran yang setimpal, tempat kerja yang selamat, tiada diskriminasi dan tidak perlu bersaing dengan warga asing untuk mendapatkan kerja yang stabil.

Pada hari ini, mungkin kadar 60% pekerja asing tidak sangat membimbangkan, tetapi trend dan masalah yang selesaikan oleh majikan (dengan kebenaran Kerajaan) seolah-olah ia menjadi api dalam sekam dan merebak dengan senyap. Dan ya, pekerja asing mungkin akan menyebabkan majikan membayar gaji yang lebih murah, pekerja asing tidak takut dengan risiko kemalangan tempat kerja, tiada masalah dengan diskriminasi dan tidak kisah dengan waktu kerja yang ditetapkan.

Masalah ini akan dapat diselesaikan dengan cara lebih berhemah dan lebih praktikal iaitu dengan menilai kembali kadar gaji yang lebih sesuai dan berpatutan, situasi tempat kerja yang selesa serta selamat, dan waktu kerja yang lebih praktikal bagi menjamin produktiviti, suasana tempat kerja harmoni dan lebih stabil.

Ahad, 29 Ogos 2010

Memorandum KSIEWSSM Kepada Menteri Sumber Manusia

Memorandum ini telah diserahkan kepada Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam pada 26 Ogos 2010 melalui wakil beliau; Pn. Rozita Bahari (JTK Negeri Johor)


Memorandum Kepada YB Menteri Sumber Manusia -
Baca Memorandum

Selasa, 24 Ogos 2010

Agenda KSIEWSSM: Tuntutan Gaji Minima Yang Munasabah

Bertepatan dengan rancangan Kerajaan Malaysia untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara berpendapatan tinggi pada tahun-tahun mendatang, Kesatuan Sekerja Industri Elektronik Wilayah Selatan Semenanjung Malaysia (KSIEWSSM) menegaskan bahawa langkah pertama yang perlu dilakukan oleh Kerajaan adalah menetapkan kadar gaji minima bagi sektor swasta terutamanya sektor elektronik. Dengan anggaran pekerja sektor elektronik seluruh Malaysia sekitar 350,000 pekerja, langkah ini perlu diambil dengan kadar segera memandangkan kos sara hidup dan keperluan kaum pekerja semakin meningkat saban hari.

Majoriti perkilangan sektor elektronik ini tertumpu disekitar bandar-bandar besar seperti Petaling Jaya, Johor Bahru, Bayan Lepas dan sebagainya dimana kos sara hidup amat tinggi bagi pekerja tersebut. Secara perbandingan, gaji permulaan bagi operator pengeluaran di Johor Bahru, misalnya masih hanya pada sekitar RM350~600 sebulan manakala di Muar pula sekitar RM450~600 dibandingkan kos hidup di Johor Bahru dan Muar ini, amat tidak berpatutan. Ini masih tidak mencukupi bagi mereka jika diambil kira kos hidup di Johor Bahru!.

KSIEWSSM memandang serius terhadap tuntutan minima gaji ini, kerana setelah sekian lama tuntutan demi tuntutan dibuat oleh pelbagai pihak termasuk MTUC dan sebagainya, ia tidak menjadi kenyataan dan diambil serius oleh Kerajaan. Sektor elektronik telah bertapak di Malaysia hampir mencapai ke generasi ke-3, tetapi taraf dan pendapatan kaum pekerja tetap hampir sama dengan generasi terawal.

Kebanyakan pekerja elektronik sekarang terpaksa bertukar kepada pekerjaan lain bagi menampung kos hidup mereka dan akhirnya majikan mendakwa bahawa pekerja tempatan tidak berminat untuk memohon kekosongan jawatan yang mereka tawarkan sedangkan gaji yang ditawarkan tidak berpatutan!. Dan sebagai jalan penyelesaiannya, majikan memohon kepada Kerajaan supaya membenarkan untuk "mengimport" pekerja asing dan ini adalah satu "penyakit" yang semakin tidak terkawal! Majikan sanggup untuk mengeluarkan perbelanjaan yang lebih untuk pekerja asing tetapi tidak mahu untuk melabur lebih sedikit untuk gaji pekerja tempatan.

Peranan Kerajaan diperlukan untuk mengawal perkara-perkara sebegini. Janganlah menjadi seperti "kera dihutan disusukan, tapi anak dirumah mati kelaparan".

 Kenyataan MEF berkenaan dengan gaji pekerja (Kosmo)

Kesatuan Sekerja Industri Elektronik Wilayah Selatan Semenanjung Malaysia
(KSIEWSSM)
24/8/2010

Isnin, 23 Ogos 2010

Cuti Am, Cuti Tahunan dan Lain-lain Cuti

Berapa lamakah cuti berbayar yang patut diterima oleh setiap pekerja?

Kurang dari 2 tahun bekerja 
  • Cuti Am (Hari Pelepasan Persekutuan dan Negeri) : 10 hari
  • Cuti Tahunan (Annual Leave) : 8 hari
  • Cuti Sakit (Medical Leave), tidak termasuk rawatan dalam wad Hospital : 14 hari
  • Cuti Sakit (Medical Leave), termasuk rawatan dalam wad Hospital : 60 hari
  • Cuti Bersalin (Maternity Leave) : 60 hari
2~5 tahun bekerja
  • Cuti Am (Hari Pelepasan Persekutuan dan Negeri) : 10 hari
  • Cuti Tahunan (Annual Leave) : 12 hari
  • Cuti Sakit (Medical Leave), tidak termasuk rawatan dalam wad Hospital : 18 hari
  • Cuti Sakit (Medical Leave), termasuk rawatan dalam wad Hospital : 60 hari
  • Cuti Bersalin (Maternity Leave) : 60 hari
Lebih 5 tahun bekerja
  • Cuti Am (Hari Pelepasan Persekutuan dan Negeri) : 10 hari
  • Cuti Tahunan (Annual Leave) : 16 hari
  • Cuti Sakit (Medical Leave), tidak termasuk rawatan dalam wad Hospital : 22 hari
  • Cuti Sakit (Medical Leave), termasuk rawatan dalam wad Hospital : 60 hari
  • Cuti Bersalin (Maternity Leave) : 60 hari
 Nota:
Cuti Am
  • 4 cuti am yang ditetapkan; Hari Merdeka, Hari Kebesaran Yang Di-Pertuan Agung, Hari Kebesaran Sultan, Hari Pekerja dan 6 hari cuti am lagi diumumkan oleh majikan anda,
  • Jika cuti am jatuh pada hari rehat, hari bekerja berikutnya merupakan  hari cuti berbayar,
  • Jika cuti am jatuh semasa cuti tahunan atau cuti sakit, anda akan mendapat satu lagi cuti berbayar selama sehari.
 Cuti Sakit/Cuti Bersalin
  • Jika anda sakit pada hari rehat, anda tidak akan mendapat cuti sakit berbayar.
  • Cuti sakit atau bersalin yang jatuh pada cuti tahunan tidak akan dikira sebagai cuti tahunan.
Bilakah boleh saya mendapat cuti tahunan?
Hanya selepas setiap 12 bulan anda bekerja secara berterusan.

Bolehkah majikan saya membatalkan cuti tahunan saya?
Majikan anda boleh membatalkan cuti tahunan anda tanpa membayar anda jika;
  • Anda tidak hadir lebih dari 10% daripada waktu kerja semasa 12 bulan kerja berterusan dimana anda berhak mendapat cuti tahunan; atau,
  • Anda tidak mengambil cuti tahunan anda semasa didalam tempoh masa 12 bulan selepas anda mendapat cuti tahunan; atau,
  • Anda dipecat kerana salah laku. 
Apa yang perlu saya lakukan jika saya ingin mengambil cuti sakit?
  • Ambil sijil sakit (MC) dari doktor panel majikan anda atau hospital kerajaan; dan,
  • Beritahu atau cuba beritahu majikan anda dalam lingkungan masa 48 jam anda mula cuti sakit atau masuk hospital.

Sumber dari "Pintas" 

 

Ahad, 22 Ogos 2010

ANDA SEBAGAI PEKERJA - Hak-Hak dan Faedah

Di manakah saya boleh mendapatkan bantuan mengenai masalah-masalah yang dihadapi tentang pekerjaan?

Sebagai pekerja, anda boleh mendapatkan khidmat bantuan dari:
  • Kesatuan Sekerja; jika menjadi ahli kepada Kesatuan Sekerja;
  • Jabatan Buruh untuk khidmat nasihat dan tuntutan kewangan dibawah Akta Pekerjaan dan Pampasan Pekerja (Workmen's Compensation); jika anda layak; berpendapatan dibawah RM1,500 sebulan
  • Perkeso/Socso untuk tuntutan dan pampasan terhadap kecederaan akibat pekerjaan, penyakit atau kematian; jika anda layak.
  • Jabatan Perhubungan Perusahaan; jika anda mahu jawatan anda semula dan sekiranya layak,
  • Biro Bantuan Guaman untuk nasihat dan perwakilan; jika anda layak,
MASA BEKERJA DAN KERJA LEBIH MASA

Berapakah jam bekerja biasa saya yang saya sepatutnya di bawah syarat-syarat pekerjaan?
Selain daripada kerja mengikut shift ataupun dengan kebenaran Ketua Pengarah, masa bekerja untuk seseorang pekerja mestilah TIDAK MELEBIHI;
  • 5 jam berterusan tanpa sekurang-kurangnya 30minit rehat,
  • 8 jam sehari
  • Satu bentangan jam 10 jam sehari, 
  • 48 jam seminggu (bagi kerja mengikut shift, purata sebanyak 48 jam seminggu di dalam masa 3 minggu)
Bolehkah saya dipaksa untuk bekerja lebih masa ("overtime")?
Selain daripada yang diperuntukkan di bawah Akta Pekerjaan, pekerja TIDAK BOLEH dipaksa untuk bekerja lebih daripada jam bekerja biasa. Kerja lebih masa maksimum yang dibenarkan adalah sebanyak 104 jam sebulan.

Bagaimana gaji lebih masa dikira?
Jika anda bekerja pada;
  • Hari Kerja Biasa = 1.5 x jumlah pendapatan biasa sejam,
  • Hari Rehat = 2 x jumlah pendapatan biasa sejam,
  • Hari Cuti Am = 3 x jumlah pendapatan biasa sejam.

Sabtu, 21 Ogos 2010

Prosiding Tuntutan Pengiktirafan

Tindakan-Tindakan Yang Dilarang Semasa Diadakan Prosiding Tuntutan Pengiktirafan
  1.  Majikan adalah dilarang mengisytiharkan sekat-masuk (lock-out) atau menamatkan pekerjaan mana-mana pekerjanya kecuali atas alasan-alasan tatatertib (misconduct).
  2. Pihak Kesatuan pula dilarang daripada melancarkan apa-apa tindakan perusahaan seperti mogok atau piket.
Penalti Bagi Kesalahan Bersabit Tuntutan Pengiktirafan
 Seksyen 60, APP 1967 menetapkan penalti yang membawa hukuman penjara untuk tempoh yang tidak melebihi dua tahun atau denda tidak melebihi lima ribu ringgit atau kedua-duanya atas pelanggaran mana-mana peruntukan dibawah Akta tersebut; atau atas ketidakpatuhan terhadap apa apa saman, perintah atau arahan yang diberi atau dibuat dibawah Akta berkenaan.

Berikut adalah langkah-langkah (proses) bagi Tuntutan Pengiktirafan
  1. Kesatuan mengemukakan tuntutan pengiktirafan kepada majikan dalam Borang A (Notis Tuntutan Untuk Mendapatkan Pengiktirafan).
  2. Kesatuan mengemukakan Borang A berserta satu salinan Perlembagaan Kesatuan/Peraturan-peraturan  Kesatuan Sekerja kepada majikan secara pos berdaftar dengan satu salinan kepada Ketua Pengarah Perhubungan Perusahaan Malaysia (KPPPM)
  3. Majikan dikehendaki memberi maklumbalas dalam tempoh 21 hari dari tarikh penerimaan Notis Tuntutan.
  4. Jika majikan memberi pengiktirafan secara sukarela, kes tuntutan pengiktirafan dianggap selesai.
  5. Jika pengiktirafan tidak diberi, Kesatuan hendaklah mengemukakan aduan secara bertulis kepada KPPPM dalam tempoh 14 hari dari tarikh penerimaan maklumbalas majikan atau selepas tamat tempoh 21 hari. Jika Kesatuan gagal mengemukakan aduan tersebut, kes tuntutan pengiktirafan dianggap telah ditarik balik.
  6. KPPPM akan memohon Ketua Pengarah Kesatuan Sekerja (KPKS) bagi menentukan kelayakan Kesatuan.
  7. KPPPM kemudiannya memohon majikan kemukakan senarai nama pekerja syarikat (Borang B)
  8. Proses undi sulit dijalankan bagi menentukan peratusan keahlian kesatuan sama ada mempunyai majoriti atau sebaliknya. (Majoriti = 50%+1)
  9. Laporan kepada Y.B Menteri Sumber Manusia untuk mendapat keputusannya dibawah seksyen 9 (5), APP 1967.
  10. Keputusan Y.B Menteri dimaklumkan kepada majikan dan Kesatuan.

  • Apabila sesebuah Kesatuan Sekerja telah mendapat pengiktirafan daripada majikan, tidak ada tuntutan pengiktirafan keatas majikan yang sama boleh dikemukakan oleh pihak Kesatuan Sekerja yang lain kecuali selepas tempoh tiga (3) tahun telah genap.
  • Apabila sesuatu tuntutan pengiktirafan telah diselesaikan oleh KPPPM atau telah diputuskan oleh Y.B Menteri Sumber Manusia yang menyebabkan Kesatuan Sekerja itu tidak mendapat pengiktirafan, Kesatuan Sekerja tersebut tidak boleh membuat apa-apa tuntutan lanjut untuk mendapatkan pengiktirafan sehingga selepas tempoh enam (6) bulan telah genap dari tarikh penyelesaian atau keputusan tersebut.

Perbezaan antara Kesatuan Dalaman dan KSIEWSSM

KESATUAN SEKERJA DALAMAN TEMPAT KERJA (IN-HOUSE UNION)

  1.  Terdapat banyak kes Kesatuan Dalaman ditubuhkan atas inisiatif majikan itu sendiri dan dijadikan sebagai "alat solek" dan BONEKA majikan semata-mata.
  2. Keahlian cuma terdiri dari pekerja atas nama satu syarikat tempat kerja tersebut itu sahaja.
  3. Keanggotaan pula HANYA terdiri dari majikan PRINSIPAL sahaja (pekerja tetap). Pekerja kontrak atas syarikat agensi pekerjaan dan pekerja asing tidak boleh menyertai Kesatuan Dalaman. Dengai itu sistem kontrak dan pengambilan pekerja asing semakin berleluasa!
  4. Tidak ada kuasa autonomi kerana kebiasaannya pejabat berdaftar Kesatuan Dalaman berada didalam kawasan tempat kerja atau disediakan oleh majikan dan ini menjadikan segala surat menyurat dan aktiviti Kesatuan dipantau malah ianya dikawalselia oleh majikan. Sumber kewangan amat terhad dan kadang-kala terpaksa bergantung dengan peruntukkan dari majikan kerana keanggotaan yang kurang. Maka Kesatuan Dalaman kurang mampu untuk membiayai aktiviti Kesatuan
  5. Jika syarikat menukar nama dan pendaftaran, maka Kesatuan Dalaman secara automatik akan TERBATAL jika ianya tidak termaktub dalam Perjanjian Bersama (CA) dari awal. Terdapat juga Kesatuan Dalaman yang langsung tidak mempunyai CA!
  6. Perundingan Perjanjian Bersama (CA) diwakili oleh wakil pekerja dari kilang itu sendiri sahaja. Mentaliti hubungan antara pekerja dan majikan masih menebal dan rasa gentar untuk berunding malah kurang penegasan terhadap sesuatu pertikaian kerana mereka akan kembali bertembung dengan majikan yang dirunding apabila balik ke tempat kerja masing-masing. Perundingan pula biasanya terletak atas budi bicara majikan. Penyelarasan gaji adalah bergantung kepada majikan. Sering terjadi "pilih bulu", diskriminasi dan penganiayaan serta rasisme bermaharajalela, malahan terdapat berlaku pemilihan EXCO mengikut citarasa dan kehendak majikan.
  7. Jika berlaku siasatan dalaman (domestic inquiry) dalam syarikat, pekerja yang disiasat HANYA boleh diwakili oleh wakil Kesatuan dalam kilang/tempat kerja itu sahaja dan kuasa pembelaan dan rayuan amat terhad.

KESATUAN SEKERJA WILAYAH SELATAN (KSIEWSSM)
  1.  Ditubuhkan oleh pekerja untuk pekerja demi pekerja. Hak dan maruah pekerja lebih terjamin dan dilindungi.
  2. Keanggotaan yang LEBIH RAMAI kerana mereka-mereka terdiri dari pelbagai kilang/tempat kerja dari setiap Negeri mengikut Wilayah naungan.
  3. Keanggotaan mencakupi seluruh industri yang sama. Pekerja kontrak dan pekerja asing juga boleh menyertai Kesatuan! Tiada diskriminasi sama ada gender, kaum, taraf dan sebagainya untuk keanggotaan.
  4. BEBAS DAN AUTONOMI. Sumber kewangan lebih besar dari kutipan yuran keanggotaan yang lebih ramai. Oleh itu KESATUAN mampu untuk:
    1. membayar upah guaman jika terdapat pertikaian,
    2. membayar sewa pejabat diluar tempat kerja, penyelidikan dan staf-staf tambahan terlatih,
    3. menjalankan program pendidikan anggota Kesatuan dengan lebih intensif dan kerap.
  5. Jika syarikat atau majikan menukar nama dan pendaftaran mereka, Kesatuan dan keanggotaan pekerja masih KEKAL, malahan jika pekerja bertukar tempat kerja tetapi masih mengikut industri yang sama, keanggotaan mereka juga masih KEKAL
  6. Perundingan Perjanjian Bersama (Collective Agreement - CA) diwakili oleh wakil Kesatuan yang terlatih kerana program pendidikan Kesatuan yang dijalankan dan mereka terdiri dari pelbagai kilang mahupun industri. Maka tiada rasa gentar untuk perundingan meja bulat (perundingan sama taraf) kerana tiada mentaliti hubungan kuasa pekerja-majikan. Pelarasan gaji dalam CA mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh Kementerian Sumber Manusia iaitu gaji pokok, kenaikan tahunan dan bonus semuanya TETAP dan hanya bayaran mengikut produktiviti sahaya yang boleh diubah.
  7. Jika berlaku siasatan dalaman (domestic inquiry) dalam kilang/tempat kerja, pekerja boleh diwakili oleh wakil Kesatuan yang dilantik. (Pegawai KHAS Kesatuan)

Ingat! Anda yang akan menentukan arah tuju Kesatuan anda BUKANNYA majikan!!!  

KUASA MEMILIH DITANGAN PEKERJA ITU SENDIRI!

    Jumaat, 20 Ogos 2010

    Pindaan Akta Pekerja hanya untungkan majikan (Malaysiakini)

    Parti Sosialis Malaysia (PSM) mendesak kerajaan menghentikan kesemua pindaan akta yang melibatkan kepentingan pekerja kerana ia didakwa lebih menindas dan mengurangkan hak-hak sedia ada mereka.

    Pengerusi PSM Dr Nasir Hashim (kanan) mendakwa, cadangan pindaan Akta Pekerja 1955, Akta Perhubungan Perusahaan 1967 dan Akta Kesatuan Sekerja 1959 itu hanya memberi kelebihan kepada majikan.

    "Rakyat menderita kerana hak mereka akan ditarik balik," katanya dalam sidang media di ibu pejabat PSM di Brickfields, Kuala Lumpur.

    "(Kita) kembali ke zaman penghambaan sedangkan kita mengganggap pekerja sebagai tulang belakang negara dan bukan komoditi."

    PSM sebaliknya mendesak kerajaan sekali lagi memperkenalkan akta gaji minumum, pendaftaran autormatik dalam kesatuan sekerja dan mengutamakan gaji pekerja daripada pembayaran hutang syarikat.

    Dalam sidang media yang sama, ahli jawatankuasa PSM V Selvam mendakwa cadangan pindaan itu dibuat dengan tidak mengambilkira pandangan daripada Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan NGO terbabit.

    Menurut Selvam (kiri sekali), antara cadangan pindaan yang harus ditolak antaranya dalam Seksyen 19 Akta Kerja 1955 didakwa membenarkan majikan melewatkan pembayaran gaji kerja lebih masa sehingga tempoh 30 hari.

    "Sekarang ini, gaji lebih masa dibayar dalam tempoh tujuh hari. Kebanyakan pekerja di Malaysia bergantung kepada gaji itu supaya tanggungan mencukupi," katanya.

    Manakala, dalam Seksyen 60A akta yang sama pula didakwa membenarkan majikan menentukan waktu bekerja yang "tidak munasabah" apabila pekerja boleh memulakan tugas seawal jam 5 pagi, dakwanya.

    Sementara itu, mengulas mengenai gaji minimum, Dr Nasir berkata cadangan jumlah RM1,500 yang diperjuangkan mereka amat bersifat anjal.

    Beliau yang juga Adun Kota Damansara berkata, dalam keadaan ekonomi tertentu, seperti inflasi atau peningkatan taraf hidup, nilainya harus berubah.

    "(Tetapi) ia tidak boleh dikurangkan daripada jumlah tersebut," jelasnya.

    Isnin, 16 Ogos 2010

    Kerajaan cari formula terbaik gaji minimum: Najib

    2010/08/14 BERITA HARIAN

    KUALA LUMPUR: Kerajaan sedang mengkaji formula terbaik bagi menangani isu gaji minimum, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini.

    "Sementara kita mahu pengeluar dan syarikat untuk menggerakkan rantaian nilai, kerajaan juga memahami bahawa lonjakan tidak berlaku dalam sekelip mata terutama bagi syarikat dalam industri berasaskan tenaga manusia.

    "Ini sebabnya kenapa Kementerian Sumber Manusia akan membentangkan kes mereka kepada Kabinet tidak lama lagi. Setakat ini, saya minta semua majikan di sini hari ini supaya mempertimbang secara serius gaji minimum sebagai satu strategi perniagaan dan peluang untuk menggiatkan perniagaan anda," katanya semasa merasmikan Kongres Ekonomi Cina yang bertemakan "Peranan Masyarakat Cina Dalam Mencapai Matlamat Model Baru Ekonomi (MBE) dan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) di sini.
    Katanya, kerajaan mengambil perhatian terhadap hasrat MCA bagi satu dasar gaji minimum yang komprehensif sebagai langkah bagi membina modal insan ke tahap yang sesuai dalam sebuah ekonomi berpendapatan tinggi dan ia juga perlu bagi mengurangkan kebergantungan terhadap tenaga kerja luar terutama dalam sektor pembinaan dan industri perkhidmatan.

    "Satu gaji minimum yang sektoral kemungkinan menawarkan cara terbaik bagi melahirkan tenaga kerja yang kompetitif dan berkemahiran dan mampu memanfaatkan potensi rakyat Malaysia," katanya.

    Sebelum itu, dalam ucapannya, Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek. berkata kaji selidik oleh Kementerian Sumber Manusia menunjukkan bahawa 34 peratus daripada 1.3 juta pekerja berpendapatan kurang daripada RM700 sebulan iaitu di bawah paras kemiskinan RM720 sebulan.

    "Apa yang membimbangkan ialah kajian Bank Dunia berhubung trend gaji di Malaysia mencatatkan hanya 2.6 peratus kadar pertumbuhan setahun dalam 10 tahun kebelakangan ini. Kebanjiran tenaga pekerja asing juga menekan kenaikan gaji pekerja tempatan.
    "Bagi memacu proses mengurangan kebergantungan terhadap tenaga kerja asing, MCA menggesa pelaksanaan satu dasar gaji minimum berasaskan sektoral dan wilayah. Lebih 90 peratus negara di dunia telahpun mempunyai undang-undang mengenai gaji minimum tetapi Malaysia masih ketinggalan," katanya.

    Dr Chua berkata, usaha mewujudkan satu sistem gaji minimum adalah selaras dengan gesaan MCA bagi merasionalisasikan subsidi.

    Dasar gaji minimum dijangka dibentangkan di Kabinet pada Oktober depan. - BERNAMA

    Mahkamah Buruh dan Peranannya

    Mahkamah Buruh merupakan satu mekanisme pengadilan yang dilaksanakan oleh Jabatan Tenaga Kerja untuk menyelesaikan tuntutan atau pertikaian antara pekerja dengan majikan.
     Objektif Mahkamah Buruh adalah untuk menyelesaikan setiap tuntutan-tuntutan atau pertikaian antara pekerja dengan majikan dengan cepat, mudah dan murah.
    Antara bidang kuasa Mahkamah Buruh adalah mendengar dan memutuskan perkara-perkara berikut:-
    •    Pertikaian antara pekerja dan majikannya mengenai gaji atau lain-lain bayarannya yang berhak diterima oleh seorang pekerja dibawah kontrak perkhidmatannya atau di bawah mana-mana peruntukan Akta Kerja 1955 atau peraturan-peraturan yang dibuat dibawahnya atau Akta Majlis Penetapan Gaji 1947 atau mana-mana perintah yang dibuat dibawah.
    •    Tuntutan pekerja untuk meringankan hukuman tatatertib daripada hukuman berat yang dikenakan terhadapnya.
    •    Tuntutan majikan terhadap pekerja yang gagal membayar gaji ganti notis penamatan perkhidmatannya.
    •    Tuntutan seseorang "contractor for labour" terhadap seseorang kontrator atau kontraktor kecil ke atas bayaran yang berhak diterimanya dibawah perjanjian dengan kontraktor atau kontraktor kecil kerana membekalkan pekerja.
     Mahkamah Buruh mempunyai kuasa mendengar dan memutuskan kes tuntutan yang amaunnya tidak terhad.
    Rayuan terhadap keputusan Mahkamah Buruh boleh dibuat ke Mahkamah Tinggi dalam tempoh 14 hari dari tarikh menerima keputusan oleh pihak yang tidak berpuas hati terhadap keputusan tersebut.

    Soalan Akta Kerja 1955

    Adakah anda seorang pekerja yang dilindungi oleh Akta Kerja 1955?
    Pekerja yang dilindungi di bawah Akta Kerja 1955 ialah semua pekerja yang menerima gaji tidak melebihi RM1,500.00 sebulan dan juga semua pekerja tanpa had gaji. Jika anda seorang pekerja asing yang sah penggajiannya di negara ini, anda juga dilindungi oleh Akta Kerja 1955.

    Apakah Kontrak Perkhidmatan?

    Kontrak Perkhidmatan ialah satu perjanjian di mana seseorang bersetuju untuk mengambil kerja seseorang pekerja dan pekerja itu bersetuju berkhidmat dengan majikannya sebagai seorang pekerja. Kontrak tersebut boleh dibuat sama ada secara lisan atau bertulis. Bagi kontrak perkhidmatan yang khusus bagi suatu tempoh masa tertentu dan melebihi sebulan, ianya hendaklah dibuat secara bertulis. Terma atau syarat-syarat perkhidmatan mestilah bertulis dan diberi kepada semua pekerja pada atau sebelum pekerja tersebut mula bertugas. Terma-terma ini tidak boleh kurang daripada terma-terma yang ditetapkan oleh Akta Kerja 1955.

    Apakah keadaan menyebabkan sesuatu kontrak perkhidmatan tidak dipatuhi?

    Keadaan yang boleh membawa kepada sesuatu kontrak perkhidmatan tidak dipatuhi adalah jika:- Majikan gagal membayar gaji dalam tempoh 7 hari selepas hari terakhir bagi tempoh pembayaran upah. Pekerja yang tidak hadir kerja selama lebih daripada dua hari berturut-turut tanpa makluman atau kebenaran terlebih dahulu daripada majikannya.

    Apakah yang dimaksudkan dengan waktu kerja biasa?
    “Waktu Kerja Biasa” ialah waktu kerja seperti yang dipersetujui di antara majikan dan pekerja dalam kontrak perkhidmatan sebagai waktu-waktu kerja biasa dalam sehari. Waktu kerja biasa tersebut tidak boleh melebihi:
    1. 8 jam sehari tidak termasuk waktu rehat; atau,
    2. 5 jam bekerja berterusan tanpa rehat sekurang-kurangnya 30 minit; atau 
    3. 48 jam seminggu.
    Atas persetujuan bersama, pekerja boleh bekerja 9 jam sehari tetapi tidak boleh melebihi 48 jam seminggu.

    Apakah yang dimaksudkan dengan 'kerja lebih masa' ?
    Kerja lebih masa bermakna bilangan jam kerja yang dilakukan melebihi masa kerja normal sehari.

    Berapakah kadar bayaran kepada pekerja yang bekerja lebih masa?
    Kadar bayaran kerja lebih masa hendaklah sekurang-kurangnya seperti berikut:
    Pada hari kerja biasa, 1 1/2 kali kadar gaji sejam.
    Pada hari rehat, 2 kali kadar gaji sejam.
    Pada hari cuti am, 3 kali kadar gaji sejam.

    Adakah had jumlah jam kerja lebih masa yang boleh dilakukan oleh pekerja dalam sebulan?
    Seseorang pekerja tidak boleh dikehendaki bekerja lebih masa melebihi 104 jam dalam sebulan.

    Adakah wajib bagi kontrak perkhidmatan untuk menyatakan tempoh gaji?
    Berapakah tempoh gaji yang sepatutnya?
    Setiap kontrak perkhidmatan wajib menyatakan tempoh gaji yang tidak melebihi satu bulan. Sekiranya kontrak tersebut tidak menyatakan tempoh gaji tersebut, tempoh tersebut akan dikira sebagai sebulan.

    Bilakah gaji harus dibayar kepada pekerja-pekerja?
    Gaji (selepas dibuat potongan-potongan seperti yang telah ditetapkan oleh undang-undang) dibayar tidak lewat dari hari ketujuh selepas tamat tempoh pembayaran gaji. Majikan boleh memohon melanjutkan masa pembayaran gaji daripada Ketua Pengarah Jabatan Buruh Semenanjung Malaysia.

    Bilakah gaji patut dibayar kepada pekerja apabila sesuatu kontrak perkhidmatan telah tamat tempohnya?
    Gaji patut dibayar kepada pekerja tidak lewat daripada hari penamatan kontrak.

    Bilakah gaji harus dibayar jika pekerja telah menamatkan kontrak perkhidmatan tanpa sebarang notis seperti yang dinyatakan dalam Seksyen 13(1) atau (2) atau Seksyen 14(3) Akta?
    Dalam situasi bila mana pekerja telah menamatkan kontrak perkhidmatan tanpa sebarang notis, gaji (selepas dibuat potongan-potongan seperti yang telah ditetapkan oleh undang-undang) hendaklah dibayar tidak lewat dari hari ketiga selepas kontrak ditamatkan.

    Bilakah gaji harus dibayar jika majikan telah menamatkan kontrak perkhidmatan tanpa sebarang notis seperti yang dinyatakan dalam Seksyen 13(1, (2) atau 14(1) Akta?
    Gaji patut dibayar kepada pekerja sebaik sahaja kontrak ditamatkan.

    Adakah sah dari segi undang-undang bagi majikan yang membuat potongan dari gaji pekerjanya?

    Majikan boleh membuat potongan dari gaji pekerjanya tanpa kebenaran pekerjanya dalam bentuk-bentuk berikut:-
    • Terlebih bayar dengan tidak sengaja dalam masa tiga bulan terdekat dari tempoh bulan pengurangan itu dibuat; 
    • Indemniti kepada majikan oleh pekerja di bawah Seksyen 13(1); 
    • Pendahuluan gaji tanpa sebarang faedah yang dikenakan kepada pendahuluan gaji tersebut; 
    • Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), sumbangan keselamatan sosial, cukai pendapatan serta lain-lain perkara yang dibenarkan oleh undang-undang.
    Apakah jenis pekerjaan yang mana wanita dilarang melakukannya di bawah Akta?
    Jenis pekerjaan di mana seseorang wanita dilarang melakukannya adalah seperti berikut:
    i. Kerja bawah tanah;
    ii.Bekerja di sektor perusahaan/pertanian di antara pukul 10.00 mlm sehingga 5.00 pagi tanpa pengecualian daripada Ketua Pengarah Buruh.

    Secara amnya, apakah faedah-faedah bersalin yang diberikan kepada pekerja-pekerja wanita di bawah Akta?

    Secara amnya, setiap pekerja wanita adalah layak untuk mendapat cuti bersalin untuk tempoh masa tidak kurang dari 60 hari berturut-turut (tempoh masa yang diperuntukkan) dan elaun bersalin adalah tertakluk kepada tempoh kelayakan.

    Bilakah sepatutnya cuti bersalin bermula?

    Cuti bersalin boleh bermula dalam tempoh tiga puluh hari sebelum bersalin.

    Apakah syarat-syarat yang perlu dipenuhi sebelum pekerja layak mendapat elaun bersalin?
    Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:-
    i. mempunyai kurang daripada lima orang anak yang hidup.
    ii. mesti bekerja sekurang-kurangnya 90 hari dalam tempoh 4 bulan sebelum bersalin.

    Bagaimanakah elaun bersalin dikira?
    Elaun bersalin adalah berdasarkan gaji bulanan jika pekerja dibayar gaji mengikut kadar bulanan yang diterima. Elaun bersalin boleh juga dibayar mengikut kadar upah biasa harian atau mengikut kadar RM6.00 sehari, yang mana lebih tinggi untuk tempoh 60 hari berturut-turut.

    Bilakah elaun bersalin harus dibayar?
    Elaun bersalin hendaklah dibayar sebagaimana pembayaran gaji seolah-olah elaun itu adalah gaji dan hendaklah dibayar tidak lewat daripada hari ketujuh selepas tamat tempoh gaji.

    Berapakah kelayakan cuti sakit seseorang pekerja dalam setahun?
    Kelayakan cuti sakit bergaji adalah seperti berikut:
    • Kurang dari 2 tahun perkhidmatan - 14 hari dalam setahun kalendar. 
    • lebih dari 2 tahun tetapi kurang dari 5 tahun - 18 hari dalam setahun kalendar. 
    • 5 tahun dan lebih - 22 hari dalam setahun kalendar.
    Apakah keadaan yang menyebabkan pekerja tidak layak mendapat cuti sakit?
    Pekerja tidak layak mendapat cuti sakit bergaji bagi tempoh di mana pekerja berhak mendapat elaun bersalin atau menerima pampasan bagi ketidakupayaan di bawah Akta Pampasan Pekerja 1952 atau Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969.

    Berapa lamakah tempoh notis penamatan kontrak perkhidmatan yang perlu majikan dan pekerja berikan?

    Sekiranya kontrak perkhidmatan tidak menetapkan tempoh notis, tempoh notis hendaklah seperti berikut:
    • 4 minggu notis – jika bekerja kurang daripada dua tahun; 
    • 6 minggu notis – jika bekerja 2 tahun atau lebih tetapi kurang daripada 5 tahun; 
    • 8 minggu notis – jika bekerja 5 tahun atau lebih.
    Adakah boleh bagi majikan atau pekerja menamatkan kontrak perkhidmatan tanpa memberi sebarang notis?
    Majikan atau pekerja boleh menamatkan kontrak perkhidmatan tanpa memberi sebarang notis dalam keadaan berikut:- Dengan membayar indemniti ganti notis. Sekiranya berlaku apa-apa perlanggaran yang disengajakan terhadap syarat-syarat kontrak perkhidmatan.


    Apakah peraturan yang memperuntukkan kelayakan Faedah Penamatan dan Rentikerja Sentara (Termination and Lay-off benefits) yang diliputi di bawah Akta ini?
    Peraturan-peraturan Kerja (Faedah Penamatan dan Rentikerja Sentara), 1980

    Apakah keadaan yang menyebabkan pekerja tidak layak mendapat faedah pemberhentian kerja?
    Seseorang pekerja tidak layak menerima faedah penamatan kerja dan rentikerja sentara dalam keadaan-keadaan berikut:- bekerja kurang daripada 12 bulan sebelum tarikh penamatan. kontrak perkhidmatan telah diperbaharui atau kontraknya disambung semula dengan syarat-syarat perkhidmatan yang tidak kurang faedahnya daripada syarat-syarat dahulu. sekiranya majikan telah memberi notis penyambungan kontrak sebelum 7 hari daripada kontrak ditamatkan dengan syarat-syarat perkhidmatan tidak kurang faedahnya. Selepas menerima notis penamatan, pekerja meninggalkan tempat kerja tanpa persetujuan majikan atau membayar bayaran ganti notis.

    Berapakah kadar bayaran faedah penamatan kerja?

    Pekerja layak mendapat bayaran faedah penamatan kerja tidak kurang daripada:-
    • bekerja lebih daripada setahun tetapi kurang daripada dua tahun - 10 hari gaji bagi setiap tahun perkhidmatan. 
    • lebih dua tahun tetapi kurang lima tahun - 15 hari gaji bagi setiap tahun perkhidmatan. 
    • lima tahun dan lebih - 20 hari gaji bagi setiap tahun perkhidmatan.
    Bilakah sepatutnya bayaran faedah penamatan kerja dibuat?
    Bayaran faedah penamatan kerja perlu dibayar dalam masa 7 hari selepas penamatan.